- De Duitse vakbond IG Metall vraagt zich af of Elon Musk zijn werknemers in Duitsland wel kan verplichten om weer op kantoor te komen werken.
- Sinds maart rollen er auto’s van de fabrieksband in Tesla’s ‘Gigafactory’ in Berlijn. De autofabrikant wil het aantal werknemers op die locatie verdriedubbelen.
- Afgelopen week droeg Musk stafmedewerkers bij Tesla op om weer 40 uur per week op kantoor te werken. Doen zij dat niet, dan zijn ze niet meer welkom bij het bedrijf.
- Lees ook: Elon Musk wil 10% van het Tesla-personeel ontslaan wegens ‘superslecht gevoel over de economie’ – wie niet op kantoor komt, mag vertrekken
IG Metall, de grootste Duitse autovakbond, verzet zich tegen het recent uitgelekte ultimatum van topman Elon Musk voor werknemers van Tesla.
Afgelopen week bleek dat Musk stafmedewerkers de keuze gaf om weer minstens veertig uur per werk op kantoor te werken, of anders hun baan vaarwel te zeggen. Volgens de topman van Tesla is dit ultimatum een poging om de ongelijkheid tussen werknemers te verkleinen, aangezien de fabrieksarbeiders tijdens de coronapandemie sowieso niet thuis hebben gewerkt.
Duitse vakbond verzet zich tegen eis van Musk
In een verklaring tegenover persbureau Reuters laat IG Metall weten dat het iedere Duitse arbeider steunt die geen gehoor wil geven aan de oproep van Musk.
De vakbond - die recent een kantoor in de buurt van de Gigafabriek van Tesla in de buurt van Berlijn opende - vertegenwoordigt 2,3 miljoen Duitse werknemers, waaronder die van Tesla.
"Wie het niet eens is met dit soort eenzijdige eisen, kan op steun van de vakbonden rekenen", zegt Birgit Dietze tegenover Reuters. Zij is afdelingsleider van Ig Metall in Brandenburg-Sachsen.
In februari kozen Tesla-werknemers van de Duitse fabriek negentien eigen vertegenwoordigers in de ondernemingsraad van het Duitse dochterbedrijf van Tesla.
Musk houdt niet van vakbonden
IG Metall zet vraagtekens bij de rechten die Musk als werkgever claimt om te eisen dat zijn werknemers terug naar kantoor komen. "In Duitsland kan een werkgever niet zomaar zijn personeel de wet voorschrijven", zegt Dietze. "Werknemers kunnen een beroep doen op de vakbond als ze deze eisen niet accepteren."
Musk heeft zich altijd uitgesproken tegen vakbonden bij Tesla. Eerder dit jaar probeerde de techmiljardair de Amerikaanse United Auto Workers Union op Twitter neer te halen door een video te delen van werknemers die de vakbond negatief bespreken.
In 2017 probeerden Amerikaanse werknemers van Tesla zich aan te sluiten bij een vakbond, maar die werden tegengewerkt door de autofabrikant.
Afgelopen jaar oordeelde het National Labor Relations Board (NLRB) dat Tesla en Musk werknemers die zich wilden verenigen in een vakbond "onwetmatig" hadden "bedreigd". Volgens de Amerikaanse overheidsinstantie "verhoorde" Tesla werknemers die betrokken waren bij de vakbondsactie. Ook dwong het NLRB Musk om een "anti-vakbond" tweet te verwijderen.
Tesla-werknemers welkom bij concurrenten
Autofabrikanten als BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben al laten weten dat werknemers van Tesla welkom zijn bij de concurrentie. IG Metall vertegenwoordigt ook bij deze bedrijven werknemers.
"We hebben een fundamenteel verschillend beeld van wat een aantrekkelijke werkomgeving inhoudt", zei bestuurder Gunmar Killian van Volkswagen tegenover Fortune. "Wij maken ons sterk voor empowerment en persoonlijke verantwoordelijkheid binnen onze teams om zelf de balans te vinden tussen werken vanuit huis en op kantoor."