Tesla’s behoren op papier tot de snelst ladende elektrische auto’s van het moment. Pieksnelheden zouden de 250 kW of zelfs hoger moeten kunnen aantikken, maar die worden in de praktijk niet vaak gehaald. Dat heeft onder andere te maken met invloeden van buitenaf.

Een van de belangrijkste invloeden is temperatuur. Zoals je wellicht wel weet hebben zowel kou als hitte invloed op de prestaties van elektrische auto’s, maar ook op snelladers. Een Tesla Supercharger kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de laadsnelheid te verlagen als hij merkt dat hij te warm wordt, omdat hij bijvoorbeeld in de hete zon staat.

Voor dat ‘euvel’ hebben Tesla-eigenaren een oplossing gevonden: een natte handdoek om de laadkabel van de Supercharger wikkelen. Het idee hierachter is dat dit helpt met het koelen van de kabel, zodat de lader zonder problemen weer op maximale snelheid kan presteren.

Helaas is dat volgens een officiële reactie van Tesla niet helemaal het geval. De natte doek koelt wel, maar alleen de sensoren die de temperatuur in de laadkabel monitoren. Deze geven daardoor een foutief signaal, waardoor er een risico op oververhitting van de apparatuur ontstaat, met schade en andere problemen tot gevolg.

Veel meer beperkende factoren

Warmte is overigens maar een factor die van invloed kan zijn op de laadsnelheid die een EV bij een snellader kan halen. Er zijn veel meer factoren die roet in het eten kunnen gooien. Om er een paar te noemen: het wel of niet pre-conditioneren van het accupakket, een mismatch in het voltage van de lader en de auto, de hoeveelheid ladende auto's aan een laadpaal en ook de hoeveelheid lading die er in het accupakket zit.

Wat hierbij vooral belangrijk is om te onthouden is dat de laadsnelheid voor een groot deel gereguleerd wordt door sensoren die ervoor zorgen dat er geen schade of brandgevaar optreedt bij het laden. Zelf hieraan rommelen, met zoals in dit geval een natte handdoek, is dus nooit slim.

LEES OOK: Supersnel je elektrische auto laden met een 800V-accu: wat is het verschil met huidige accu’s en wat betekent het in de praktijk?