- Tesla betreedt de Duitse energiemarkt als leverancier van groene stroom.
- Particulieren met zonnepanelen en een thuisaccu van Tesla kunnen een contract afsluiten.
- Duitse energiebedrijven houden de stappen van Tesla nauwlettend in de gaten.
Naast het verkopen van elektrische auto’s, accu’s voor energieopslag en zonnedaken betreedt Tesla in Duitsland nu een nieuwe markt. De autofabrikant gaat groene stroom leveren aan consumenten, zo meldt het Handelsblatt.
Het aanbod beperkt zich voorlopig tot Zuid-Duitsland, maar kenners uit de energiesector verwachten dat Tesla uiterlijk begin 2022 landelijk actief is.
Alleen consumenten met een Solar Roof (dakpannen met zonnepanelen) en Powerwall (accu voor energieopslag) kunnen in eerste instantie stroom afnemen bij Tesla.
De thuisaccu is populair in Duitsland, omdat daar geen salderingsregeling geldt. Consumenten mogen te veel geproduceerde stroom niet terugverkopen aan het net, waardoor zelf opslaan en later gebruiken rendabel is.
Hoewel het aanbod nog niet op Tesla's website wordt uitgelicht en de reacties van de eerste gebruikers gemengd zijn, zijn Duitse energieleveranciers bezorgd: "Wij nemen Tesla zeer serieus en houden goed in de gaten wat ze van plan zijn", zegt een werknemer van een groot Duits energieconcern tegen Handelsblatt.
Autobidder-software kan energiemarkt op z'n kop zetten
Met name het zogeheten Autobidder-platform boezemt Duitse energieboeren angst in. Deze software koppelt de zonnedaken, thuisbatterij en elektrische auto en zorgt ervoor dat de gebruiker zo slim en goedkoop mogelijk omspringt met energie.
De benodigde stroom wordt opgewekt via de zonnepanelen en het overschot opgeslagen in de accu. Geven energieleveranciers stroom bijna gratis weg, omdat het bijvoorbeeld hard waait? Dan slaat Autobidder die stroom op in de Powerwall. Zo kun je op een later moment goedkoper je elektrische auto opladen.
Maar Tesla wil nog een stap verder en op dezelfde manier de zonnepanelen en thuisaccu's in hele wijken met elkaar verbinden. Tesla kan zo een sterke positie in de elektriciteitsmarkt verkrijgen als virtuele energieproducent.
De energie-industrie kijkt gretig naar dit soort projecten, omdat software als die van Tesla het grootste probleem van de energietransitie kunnen verhelpen: de toenemende behoefte aan batterijopslag.
Gaat ook Duitsland voor de bijl met de combi-aanbieding?
Bij de stap om stroom te leveren aan Duitse klanten trekt Tesla op met het Britse Octopus Energy.
Tesla tast nog steeds de markt af, maar de praktijk in Australië en Engeland laat er geen twijfel over bestaan wat het bedrijf voor ogen heeft: een gecombineerd aanbod van koop- en leasecontracten voor elektrische auto's met Powerwall, zonnepanelen en energielevering – en dat tegen agressieve prijzen.
Zover is het echter nog niet. Tesla's Powerwalls beslaan in Duitsland nog slechts drie procent van de markt. Dit is echter eerder te wijten aan het mondiale chiptekort dan aan de geringe vraag.
De halfgeleiders zijn nodig voor zowel de productie van Powerwalls als voor auto's, en op dit moment heeft die laatste prioriteit, legde Tesla-baas Elon Musk uit. Zodra er genoeg chips zijn, zal de massaproductie van Powerwalls op gang komen.
Salderingsregeling voorlopig obstakel voor Tesla in Nederland
In Nederland is de Powerwall sinds 2016 te koop, maar de verkoop valt tegen. Naast de hoge prijs is dat te wijten aan de salderingsregeling, waarbij consumenten een vergoeding krijgen als ze stroom terugleveren aan het net.
De salderingsregeling voor zonnepanelen gaat vanaf 2023 echter op de schop. In 2031 krijgen particulieren alleen nog een vergoeding die gebaseerd is op de kale stroomprijs. Voor Tesla wordt het dan mogelijk interessanter om ook in Nederland de energiemarkt te bestormen.
Meer over Tesla? Lees dan ook eens deze artikelen:
- Zelfrijdende Tesla’s zien een laaghangende maan aan voor een verkeerslicht en willen midden op de weg stoppen
- Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten
- Tesla bezit nog steeds 43.200 bitcoins – 5 experts leggen uit waarom dat een groot risico is voor aandeelhouders