Veel analisten op Wall Street houden zich bezig met de vraag of de Californische fabrikant van elektrische auto’s Tesla genoeg modellen kan bouwen van de Model 3, de nieuwe elektrische auto voor de massa.
Prangende vraag is ook: wanneer heeft Tesla, dat bakken met geld verbrandt, opnieuw financiering nodig?
Analisten van zakenbank Berenberg maken zich minder druk om dit soort zaken. Zij wijzen op een punt dat aan de aandacht dreigt te ontsnappen: de Model 3 bevat innovaties bij de accu die van cruciaal belang kunnen zijn.
“Eén van de belangrijkste verbeteringen betreft de koelsystemen die elke afzonderlijke module omhullen in de accu van de Model 3”, stelt analist Alexander Haissl naar aanleiding van een recente rondleiding in de Tesla’s zogenoemde Gigafabriek.
“Deze technologie draagt bij aan het reduceren van de batterijslijtage en verbetert het laadproces. Het is een opmerkelijk staaltje techniek dat compleet wordt genegeerd. Tesla heeft hiermee een concurrentievoordeel ten opzichte van rivalen die veel primitievere oplossingen gebruiken.”
Analist Haissl is doorgaans zeer positief over Tesla en heeft een koersdoel voor het aandeel van 500 dollar. Vrijdagmiddag noteerde het aandeel rond de 350 dollar.
Productiehel van de Tesla Model 3
Intussen moet Tesla alle zeilen bijzetten om de productie van de Model 3 op te schalen naar het gewenste niveau.
Toen Tesla in 2016 aankondigde dat de Model 3 eind 2017 beschikbaar zou zijn, stroomden de bestellingen met aanbetalingen van 1.000 dollar per auto binnen. In totaal zijn er meer dan 450 duizend exemplaren van de Model 3 besteld.
In 2017 leverde Tesla slechts 1.764 stuks van de Model 3 af. In het eerste kwartaal van dit jaar rolden er 9.946 stuks van de lopende band.
De goedkoopste versie van de Model 3 komt dit jaar ergens tussen september en december op de markt, zo schetste topman Elon Musk afgelopen maand.