Tesla staat op het punt om het aantal winkelpanden fors uit te breiden. In aanloop naar de lancering van de Model 3 wil de elektrische autobouwer zo’n honderd locaties voor onder meer verkoop en service openen.
Een toename van dertig procent van het huidige aanbod, schrijft het bedrijf in een brief aan investeerders naar aanleiding van de eerstekwartaalcijfers.
Als onderdeel van de uitbreiding opende Tesla begin dit jaar al winkels in Dubai en Zuid-Korea.
Tesla wil in juli starten met de productie van de nieuwe Model 3. De eerste auto’s zijn eind 2017 klaar. Van de Model 3 zijn sinds maart vorig jaar 400.000 stuks besteld. De Model 3 wordt geproduceerd voor de massa en gaat 35.000 dollar kosten.
Tesla wil de nieuwe winkels ook gebruiken om de energietak te promoten.
Het bedrijf schrijft in de brief aan investeerders dat het van plan is om zonne-energieproducten in de winkels te verkopen.
"Onlangs hebben we geëxperimenteerd met de verkoop van onze zonne-energieproducten en apparaten voor de opslag van energie. De verkoop steeg met vijftig tot honderd procent. Aan de hand van deze resultaten willen we in meer dan 70 Tesla-winkels in de VS en elders in de wereld personeel plaatsen dat zich volledig richt op de verkoop van onze energieproducten", aldus het bedrijf.
Onder Tesla's energieproducten vallen onder meer de Powerwall, Powerpack en solar-dakpannen. Tesla heeft de dakpannen nog niet op de markt gebracht, maar verwacht ergens in mei met de productie ervan te beginnen.
In november 2016 startte Tesla met de uitrol van zijn energieproducten in een handvol winkels. Tesla zei toen tegenover Business Insider dat klanten de Powerwall in de winkel en online konden bestellen. Daarvoor kon dat alleen op de website van Tesla.