- Tesla blijft zijn prijzen in China verlagen om meer klanten te trekken.
- De Amerikaanse autofabrikant verlaagt zijn prijzen voor de tweede keer in drie dagen tijd.
- In de Verenigde Staten brengt Tesla twee goedkopere varianten van de Model S en X uit.
- Lees ook: De Cybertruck van Tesla heeft 2 jaar vertraging opgelopen en is eindelijk in productie – deze 5 andere deadlines miste techmiljardair Elon Musk
Tesla blijft zijn prijzen in China verlagen om meer klanten te trekken. De Amerikaanse autofabrikant, die een grote fabriek heeft in Shanghai, schroefde zijn prijzen op de Chinese markt voor de tweede keer in drie dagen tijd terug. Na een korte pauze lijkt Tesla de prijzenoorlog op de grootste automarkt ter wereld weer nieuw leven in te blazen.
De automaker verlaagde de prijzen van zijn Model S sedan en Model Y SUV met maar liefst 70.000 yuan (bijna 9.000 euro), meldde het bedrijf op zijn Chinese Weibo-account. Eerder deze week gingen de prijzen van de Long-Range- en Performance-versies van de Model Y al omlaag.
Tesla verlengde ook een verzekeringssubsidie op nieuw aangeschafte Model 3-voertuigen met achterwielaandrijving tot eind volgende maand.De verdere prijsverlagingen komen bovenop bestaande voordelen voor consumenten, waaronder waaronder gratis tegoeden voor snelladen en het gratis testen van Tesla’s verbeterde automatische pilootsysteem.
Nu Tesla aanhoudend prijsverlagingen doorvoert, wordt de druk voor andere autofabrikanten groter om ook hun tarieven naar beneden bij te stellen.
Topman Elon Musk van Tesla waarschuwde vorige maand al dat de autofabrikant de prijzen zou moeten blijven verlagen als de rente zou blijven stijgen. Eerdere reducties gingen echter al ten koste van de winstmarge van het bedrijf, die daalde in het tweede kwartaal tot het laagste niveau in vier jaar.
Tesla ontketende eind vorig jaar al een prijzenoorlog in China met een eerste ronde van prijsverlagingen, gevolgd door verdere kortingen in januari. In juli besloten Tesla en andere grote Chinese autofabrikanten echter tot een wapenstilstand in de prijzenslag.
Maar de Chinese branchevereniging van autofabrikanten (CAAM) trok die toezegging in omdat die in strijd zou zijn met China's mededingingswetgeving. Het drong er bij bedrijven en lokale autoriteiten op aan om te minderen met prijsverlagingen. Daarmee zou, zoals CAAM het noemde, een stabiele industrie worden gegarandeerd.
Nieuwe goedkopere modellen van Tesla voor de VS
Niet alleen in China kunnen consumenten Tesla's voor een lagere prijs kopen. In de Verenigde Staten worden Tesla's weliswaar niet in prijs verlaagd, maar de autofabrikant heeft daar deze week wel twee goedkopere varianten van de Model S en X gelanceerd. Hierbij gaat de lagere prijs gepaard met een kleinere actieradius.
De twee luxe modellen die door het leven gaan als 'Standard Range', zijn precies dezelfde auto's als de duurdere varianten, met als enige verschil dat Tesla de bruikbare capaciteit van het accupakket softwarematig beperkt. Dat vertaalt zich naar een auto met een kleinere actieradius en een prijs die 10.000 dollar lager ligt.
Het is een overduidelijke poging om meer klanten te winnen voor de duurdere modellen die Tesla aanbiedt. Het is ook geen nieuwe tactiek, want Tesla begon ooit op dezelfde manier toen het de Model S in de markt zette. Het model met de laagste prijs en kleinste actieradius, was softwarematig gelimiteerd. Maar aangezien deze auto niet populair bleek, schrapte het merk deze uit het gamma.