- De sterk schommelende waarde van de bitcoin kan een uitdaging vormen voor e-commercebedrijven.
- Dat kan hen ervan weerhouden om het voorbeeld van Tesla te volgen om bitcoin te accepteren als betaalmiddel voor zijn producten.
- Sommige bedrijven wagen wellicht die sprong, maar de meeste ondernemingen zijn fiscaal conservatief.
Elon Musk heeft in maart aangekondigd dat Tesla bitcoin accepteert als betaalmiddel voor alle modellen die het bedrijf verkoopt in de Verenigde Staten.
Voor de bitcoin heeft de aankondiging van de Tesla-miljardair grote gevolgen wat betreft transacties. Dat blijkt duidelijk uit statistieken over Google: zoekopdrachten rond termen als ‘investeren in bitcoin’ en ‘hoe handel je in cryptomunten’ zijn sinds januari met meer dan 1.000 procent gestegen, meldt Semrush.
Sommige experts op het gebied van cryptomunten menen echter dat het een onstabiele keuze is voor Tesla, en dat andere bedrijven terughoudend kunnen zijn om het voorbeeld te volgen. Dit zijn de vier belangrijkste factoren die de cryptovaluta een onpraktisch en kostbaar betaalmiddel maken voor het bedrijfsleven.
Volatiliteit
Met een marktwaarde die inmiddels 1.000 miljard dollar overstijgt, heeft bitcoin in hoog tempo een status verworven als een wereldwijde digitale opslag van waarde en een reservevaluta.
Maar prijsschommelingen van uur tot uur zorgen ervoor dat het een uiterst volatiel, onpraktisch en kostbaar betaalmiddel is voor bedrijven, zegt Megan Kaspar, mede-oprichter van Magnetic, een investeringsfirma op het gebied van cryptomunten.
Daardoor is de valuta een "gebrekkig ruilmiddel" en een riskant betaalmiddel. Plotselinge prijsschommelingen kunnen het vermogen van een klant om in bitcoin te betalen volgens haar negatief beïnvloeden.
Volgens Luke Sully, een expert op het gebied van financiële technologie, is het initiatief van Musk eerder een experiment om potentiële omzet en klanttype voor zijn producten vast te stellen. De stap moet worden gezien als een proef van de autoproducent voor betaalmechanismen, zegt hij.
"Elon Musk vraagt mensen om een goed dat in waarde vermindert (een auto) te kopen met een goed dat in waarde stijgt, ook al is het beweeglijk", aldus Sully, topman van Ledgermatic, een specialist op het gebied van financiële technologie en vermogensbeheer. "De onderliggende prijsvolatiliteit is het meest directe risico voor zakenlieden."
De vraag is in hoeverre bedrijven op hun gemak zijn om een valuta te accepteren die binnen een dag zoveel volatiliteit kent, zegt Anthony Denier, bestuursvoorzitter van Webull. "We zullen wellicht enkele bedrijven zien die de sprong wagen, maar de meeste ondernemingen zijn fiscaal conservatief en zullen niet snel op een trend als deze springen."
Hoge transactiekosten
Om ervoor te zorgen dat transacties doorgang vinden bij cryptonetwerken, moet een klant doorgaans 'mining'- of 'netwerk'-kosten betalen.
Die kosten zijn standaard voor elke transactie, ongeacht het bedrag. De prijs varieert afhankelijk van behoefte op het netwerk en ligt momenteel rond de 20 dollar.
Dit element van de betaling maakt de blockchain-kosten van bitcoin onhoudbaar als betaalmiddel, zegt Kaspar.
De belastingdienst beschouwt bitcoin als bezit, niet als munt
De Amerikaanse belastingdienst IRS voegt nog een complicatie toe voor zakenlieden die belasting betalen in de VS: bitcoin wordt fiscaal gezien als bezit, niet als valuta, zegt Eric Christensen, chief payment officer bij e-commercefirma Digital River.
"Dat betekent dat als je bitcoin accepteert, je de waarde ervan registreert op de transactiedatum als vermogen. Wanneer je het verkoopt, doe je dat wellicht met een winst of een verlies en dat moet allemaal worden opgegeven bij de IRS."
Regulering van digitale tegoeden is een grijs gebied
Een belangrijke uitdaging is dat wereldwijd op dit moment slechts enkele banken bereid zijn om digitale opslagfaciliteiten te bieden voor hun zakelijke klanten, zegt Felix Shipkevich, oprichter van de advocatenfirma Shipkevich.
"Regulering van digitale tegoeden is nog een heel grijs gebied", zegt hij. Er zijn weinig juridische regels die gaan over het gebruik van digitale tegoeden tussen verkopers en hun klanten.
[activecampaign form=28]