De Amerikaanse beusexpert David Trainer stelt het aandeel Tesla is overgewaardeerd. “We denken dat dit een van de grootste kaartenhuizen aller tijden is. En dat het op instorten staat”, aldus Trainer tegen CNBC.
Volgens de beursstrateeg is er geen groeiscenario denkbaar voor Tesla dat de huidige beurskoers rechtvaardigt.
Tesla’s beurskoers is sinds begin dit jaar bijna 800 procent gestegen; dinsdag zakte het aandeel 21%
De waarde van het aandeel Tesla is dit jaar explosief gestegen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de Californische maker van elektrische auto’s hét techverhaal van de afgelopen maanden is.
Maar volgens de ervaren beursstrateeg David Trainer, topman van onderzoeksbureau New Constructs, is het aandeel Tesla behoorlijk overgewaardeerd.
“We denken dat dit een van de grootste kaartenhuizen aller tijden is. En dat het op instorten staat”, zei Trainer afgelopen weekend tegen CNBC.
Geen scenario denkbaar dat de huidige beurskoers rechtvaardigt
“Hoe rooskleurig je de toekomst van Tesla ook inschat – dat ze bijvoorbeeld 30 miljoen auto’s gaan produceren de komende tien jaar en in de verzekeringsindustrie stappen met dezelfde hoge marges als Toyota – dan nog impliceert de huidige beurskoers van Tesla een toekomstige winstgevendheid die hoger moet zijn dan een dergelijk extreem positief scenario”, aldus Trainer tegen CNBC.
Tesla’s beurskoers is sinds begin dit jaar bijna 800 procent gestegen. De aandelen worden verhandeld met een waarde die 333 keer hoger ligt dan de verwachte winst per aandeel over de komende twaalf maanden.
Afgelopen week waren er barstjes te zien in de opmars van het aandeel. Tesla noteerde vier verliesdagen op rij.
Vrijdag sloot het aandeel Tesla op 418 dollar en maandag waren de Amerikaanse beurzen dicht. Dinsdag noteerde het aandeel na de opening van de Amerikaanse beurzen liefst 17 procent lager. Uiteindelijk sloot Tesla 21 procent lager.
Aandelensplitsing Tesla trekt onervaren beleggers
Trainer is van mening dat Tesla’s aandelensplitsing, die vorige week plaatsvond, gevaarlijk is voor nieuwe beleggers met belangstelling voor het aandeel.
“Eerlijk gezegd zie ik de aandelensplitsing als een manier om nog meer nietsvermoedende, minder bekwame beleggers te lokken om zo de waarde van het aandeel verder op te jagen – en dat is geen echte strategie”, aldus de beursstrateeg.
Hoewel Trainer waardering heeft voor de manier waarop Tesla-topman Elon Musk de markt voor elektrische auto's ontsluit, zou hij zelf niet in Tesla beleggen vanwege de relatief lage ‘echte’ waarde van het bedrijf.
"In Europa staat Tesla niet bovenaan bij de verkoop van elektrische auto's", volgens Trainer. "Dat komt door veranderingen in de Europese wetgeving. Die geeft klassieke autofabrikanten een prikkel om meer hybride en elektrische voertuigen te produceren. Hetzelfde gaan we zien in de Verenigde Staten."
Trainer ziet een waarde van 50 dollar per aandeel als "realistisch" voor Tesla.