De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) was al maanden op de hoogte van veiligheidsproblemen met het contactslot van verschillende kleine modellen, voordat verkeerstoezichthouders werden ingelicht over het mankement.
Twee maanden voordat dit gebeurde, bestelde GM al een half miljoen nieuwe vervangingscontactsloten. Dat meldde The Wall Street Journal maandag. De Amerikaanse zakenkrant baseert zich op e-mails van een werknemer van GM en de toeleverancier van het concern Delphi.
GM moest door het euvel, dat in verband wordt gebracht met tientallen dodelijke ongelukken, 2,5 miljoen auto’s terugroepen. Uit de mailwisseling blijkt dat GM halverwege december vorig jaar een ,,urgente” order plaatste voor 500.000 contactsloten, een dag nadat het euvel tijdens een vergadering van bestuurders ter sprake kwam. Toen werd echter niet besloten om een terugroepactie in te zetten.
GM heeft al honderden claims ontvangen voor compensatie in verband met het gewraakte onderdeel. Dat de Amerikaanse autogigant het veiligheidsprobleem zo lang onder de pet heeft gehouden is waarschijnlijk opnieuw voer voor advocaten die massaclaims aan het voorbereiden zijn.
Volgens een woordvoerder van GM heeft het bedrijf volgens de regels van toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration gehandeld. Het concern was volgens hem niet verplicht om melding te maken van het bestellen van onderdelen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl