- Bakfietsfabrikant Carqon uit Amersfoort moet ongeveer 1.500 bakfietsen terugroepen vanwege een veiligheidsprobleem.
- Bij intensief gebruik kan het stuur losschieten en in uitzonderlijke gevallen breken, zegt Carqon. De fietsen moeten terug voor een controle.
- Carqon is onderdeel van Accell, waartoe ook bakfietsmerk Babboe behoort. Bij Babboe werden begin dit jaar 22.000 bakfietsen teruggeroepen.
- Lees ook: Babboe roept 22.000 bakfietsen terug – claimsite meldt aanmeldingen van 12.000 gedupeerden
De terugroepactie van bakfietsenfabrikant Carqon uit Amersfoort betreft ongeveer 1.500 bakfietsen. Volgens Carqon is nog niet duidelijk hoeveel mensen gehoor hebben gegeven aan het verzoek de bakfiets te laten controleren.
De terugroepactie ging vorige week van start in verband met een mogelijk veiligheidsprobleem. De actie betreft de modellen Classic, Cruise en Flatbed. Bij intensief gebruik kan het stuur losschieten of in uitzonderlijke gevallen breken, aldus Carqon.
Alle gebruikers hebben het verzoek gekregen onmiddellijk te stoppen met het gebruik van de bakfiets tot de controle is uitgevoerd. Carqon zegt dat dealers de spullen in huis hebben als een reparatie nodig is. Die reparatie kan, mits de dealer er tijd voor heeft, direct worden uitgevoerd, aldus het bedrijf.
Carqon zegt dat bij de controle de bouten en stuurbuis van de bakfietsen worden gecontroleerd en indien nodig vervangen. De onderneming stelt dat de bakfietsen in een aantal gevallen niet voldoen aan de hoge kwaliteitseisen en “geen enkel risico” te willen nemen met veiligheid van gebruikers.
Carqon maakt deel uit van fietsenproducent Accell. Bij Babboe, dat ook onderdeel is van Accell, werden begin dit jaar ook al duizenden bakfietsen teruggeroepen om veiligheidsrisico's waarbij frames konden breken. En in september was er een terugroepactie van bakfietsmerk Vogue om risico's met veiligheid.
In december 2023 kondigde Accell Group een grote reorganisatie aan bij Velosophy, de dochtermaatschappij waar de merken Babboe en Carqon onder vallen. Daarbij hebben tientallen medewerkers hun baan verloren, schreef Nieuwsfiets.nu. Velosophy telde ongeveer 50 medewerkers in 2018, toen Accell volledig eigenaar werd van de fietsfabrikant.