- Steeds meer klanten van energieleveranciers proberen de klap van de hogere energierekening uit te stellen door het termijnbedrag te verlagen.
- Gevolg is dat bij de jaarlijkse verrekening van de daadwerkelijke kosten van gas en stroom en de voorschotbedragen ineens een groot bedrag moet worden bijbetaald.
- Energieleveranciers tonen zich bezorgd over deze ontwikkeling, zo meldt het AD.
- Lees ook: Een nieuw energiecontract afsluiten kost nu bijna drie keer zoveel als vorig jaar
Energieleveranciers ziet vaker dat klanten het termijnbedrag van de energierekening naar beneden bijstellen. Dit is een maandelijks standaardbedrag dat je betaalt. Elke 12 maanden volgt dan een verrekening op basis van het werkelijke verbruik van stroom en gas.
Klanten hebben vaak de mogelijkheid om zelf hun termijnbedrag aan te passen, maar het idee is om dit min of meer in lijn te laten zijn met het verwachte verbruik van stroom en gas en de bijbehorende kosten.
Energieleveranciers zien echter steeds vaker dat klanten hun termijnbedrag naar beneden bijstellen, geven ze aan tegenover het AD. Dat is riskant in het licht van de stijgende prijzen van stroom en gas. Immers, bij de verrekening van de werkelijke kosten kan dan een fors bedrag ineens moeten worden bijbetaald.
“Wat wij zien is dat een toenemend aantal klanten hun maandbedrag naar beneden bijstelt of heeft bijgesteld, terwijl volgens onze gegevens een verhoging op zijn plaats is”, zegt woordvoerder Robert Portier van Vattenfall het AD. De twee andere grote energieleveranciers, Eneco en Essent, zien vergelijkbare ontwikkelingen.
Steeds meer huishoudens kijken aan tegen hogere energierekening
Ruim de helft van alle huishoudens kijkt inmiddels aan tegen een stijging van de energierekening. Dat aantal neemt sinds vorig jaar steeds verder toe omdat voor steeds meer huishoudens de 12-maandstermijn voor de vaste maandbedragen wordt bereikt waarbij de hogere energieprijzen voelbaar worden, zo bleek afgelopen maand uit transactiedata van Rabobank.
De hogere energieprijzen treffen zo een steeds groter gedeelte van de huishoudens, concludeerde de bank.
Rabobank keek naar de veranderingen sinds augustus vorig jaar, omdat sinds die tijd de energieprijzen hard zijn opgelopen. Uit de analyse van de transactiedata blijken weliswaar grote verschillen tussen huishoudens, maar het wordt ook duidelijk dat de stijgende energieprijzen steeds meer huishoudens treffen.
De omvang van de veranderingen in energiekosten verschilt sterk. Zo'n 1 op de 10 huishoudens (13 procent) zag in mei de rekening verdubbelen en 4 procent zag zelfs meer dan een verdubbeling. Een deel van de huishoudens zag slechts een beperkte toename; 10 procent kreeg een stijging van niet meer dan 10 procent te verwerken.