De rechtbank oordeelde dat uit de aanvraag van Saab niet duidelijk viel op te maken wanneer Chinese investeringen het bedrijf zullen bereiken. Andere door Saab aangedragen voorstellen om het bedrijf te reorganiseren waren ,,te algemeen”.

In juni gaf Saab aan dat twee Chinese bedrijven, Pang Da en Youngman, een belang zouden nemen in het bedrijf. Deze deals wachten nog steeds op goedkeuring van de Chinese autoriteiten. Volgens de rechter is er mede daardoor geen reden om te geloven dat een reorganisatie zal werken.

Geen haast

De vakbonden gaan intussen door met de voorbereidingen voor een faillissementsverzoek maar zeiden zich daarbij niet te haasten. ,,We analyseren de huidige situatie en praten ook met de Saableiding om te kijken naar wat haar plan nu is”, zei Stefan Löfvén van IF Metall.

De Zweedse minister van Economische Zaken Maud Olofsson zei verrast te zijn door het besluit van de Zweedse rechter. ,,Het is erg ongebruikelijk dat een rechtbank nee tegen een reorganisatie zegt. Nu is het afwachten wat de leiding van Saab en de vakbonden doen”, aldus Olofsson.

Nederland

Saabs toeleveranciers waren niet blij met de uitspraak en ook vanuit Nederland voerde teleurstelling de boventoon. ,,Heel jammer dat het over lijkt te zijn voor dit markante merk. Ook diep triest voor de mensen in Zweden en mogelijk ook in Nederland'', zei Harald Bresser van RAI Vereniging.

Maar hij benadrukte dat het einde van Saab nog niet definitief is. ,,Saab deed het tot de ellende begon heel goed in Nederland. Het leek een succesverhaal te worden'', aldus de zegsman.

Lichtpunt

Op 1 januari dit jaar reden er volgens de Bovag 57.704 auto's van het merk Saab in Nederland. Een lichte stijging vergeleken met een jaar eerder toen het er 56.962 waren.

Paul de Waal van de Bovag, belangenbehartiger van de autobranche, ziet ook nog lichtpuntjes: ,,Victor Muller is een soort comeback-kid. Laten we maar even afwachten wat hij uit de hoge hoed tovert.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl