Telegraaf Media Groep (TMG) schrapt nog eens minstens 350 arbeidsplaatsen. Dat maakte het mediabedrijf donderdag bekend bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers.

De reorganisatie maakt deel uit van een nieuw besparingsprogramma ter waarde van ongeveer 50 miljoen euro, dat in de tweede helft van het jaar wordt uitgewerkt.

Die operatie komt bovenop de eerder aangekondigde reorganisatie, die ook al ten koste gaat van 350 arbeidsplaatsen (fte). In 2012 telde TMG nog bijna 3000 arbeidsplaatsen. De kostenbesparingen zijn volgens het bedrijf noodzakelijk om de aanhoudende daling van de inkomsten, vooral uit advertenties, te bestrijden.

Reorganisatie bij alle sectoren

Interim-topman Cees van Steijn zei desgevraagd tegen het ANP dat de reorganisatie binnen alle sectoren van het bedrijf zal plaatsvinden, ook bij de centrale staven, maar niet bij Sky Radio en onderdeel Keesing. “Ze zijn echt gerelateerd aan het vereenvoudigen van de organisatie”, aldus Van Steijn.

Hoeveel plekken er worden geschrapt op de redactie van De Telegraaf is nog niet duidelijk. De nieuwe reorganisatie zal eind volgend jaar waarschijnlijk zijn uitgevoerd.

Telegraaf en Sky Radio speerpunten

De tijdelijke bestuursvoorzitter gaf in juni al aan de organisatie van TMG te willen vereenvoudigen. Het bedrijf gaat zich vooral richten op de belangrijkste merken, zoals De Telegraaf en Sky Radio. De wijzigingen die daarvoor noodzakelijk zijn, zijn inmiddels voorgelegd aan de betreffende ondernemingsraden.

TMG drong zijn personeelskosten in de eerste 6 maanden van dit jaar met bijna 3 procent terug tot 106,5 miljoen euro. De overige kosten daalden met ruim 5 procent, mede omdat het EK voetbal vorig jaar voor hogere marketing- en oplagekosten zorgde.

"We zitten in een markt die jaar in jaar uit krimpt. Dat is nog niet voorbij. Je zult dus jaar in jaar uit op kostendalingen moeten managen", zo benadrukte hij donderdag. Van Steijn sprak van een "verschrikkelijk wankele advertentiemarkt" en gaf ook aan extra gelden vrij te gaan maken om de teruggang van abonnees tegen te gaan.

Geen verbetering in de markt

Het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf, Sky Radio en socialenetwerksite Hyves zag de omzet afgelopen halfjaar met 2,5 procent dalen tot 274,8 miljoen euro. De advertentie-inkomsten namen daarbij met 6 procent af, de oplage-inkomsten zakten met bijna 3 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) steeg dankzij kostenbesparingen met 8,8 miljoen euro tot 25,3 miljoen euro.

TMG voorziet voor de rest van het jaar geen verbetering in de markt. Zowel de advertentie- als de oplageopbrengsten blijven volgens het bedrijf onder druk staan. Een concrete verwachting voor de winst in 2013 werd niet gegeven. In de eerste helft van het jaar steeg de nettowinst met ruim 5 miljoen euro tot 14,3 miljoen euro.

Lees ook

Waarom De Telegraaf te veel betaalde voor Hyves

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl