TMG leed vorig jaar een nettoverlies van ruim 15 miljoen euro. Dit kwam vooral
doordat het bedrijf een groot deel van de waarde van Hyves uit de boeken
schrapte. De ooit razend populaire socialenetwerksite is de afgelopen jaren
overvleugeld door Facebook en heeft moeite om nieuwe markten aan te boren.

TMG gaf vorig jaar aan nog steeds toekomst te zien in het eind 2010 voor ruim
50 miljoen euro gekochte bedrijf, maar schreef toch 36,5 miljoen euro van de
waarde ervan af.

Naast de tegenvallende prestaties van Hyves zag de uitgever van onder meer
dagblad De Telegraaf, diverse regionale kranten en huis-aan-huisbladen de
advertentie-inkomsten nog sterker teruglopen dan eerder al werd gevreesd.

Mede door de economische crisis is de markt voor krantenadvertenties nu zo
somber en onvoorspelbaar dat TMG zijn winst- en omzetdoelen voor de komende
jaren heeft laten varen.

Forse afschrjving Hyves

,,De omstandigheden zijn heel bijzonder”, stelde bestuursvoorzitter Herman
van Campenhout in een toelichting op de cijfers. ,,De vooruitzichten zijn
bijzonder troebel, daarom hebben we onze plannen aangepast en hebben we
maatregelen genomen die de solide toekomst van ons bedrijf moeten
verzekeren.”

TMG startte vorig jaar met een grote reorganisatie die de verschillende media
binnen het bedrijf meer moet integreren. Die besparingsoperatie wordt door
de tegenvallende ontwikkelingen nu opgevoerd. Dat moet ervoor zorgen dat het
bedrijf de helft van de voor 2016 beoogde besparing van 70 miljoen euro al
dit jaar bereikt, gaf financieel directeur Fred Arp aan.

Daarbij moet worden afgewacht of de nu geplande bezuinigingen voldoende zijn
om de omzetdaling te doorstaan, of dat er uiteindelijk meer maatregelen
nodig zijn, voegde hij eraan toe.

Om de positie van het bedrijf te versterken, wordt gekeken wat de opties zijn
voor puzzelproducent Keesing. Die dochteronderneming hoort niet meer tot de
kernactiviteiten van TMG en wordt daarom mogelijk verkocht.TMG speelt
daarnaast nog altijd met de gedachte om De Telegraaf op tabloidformaat uit
te geven. Een besluit daarover is volgens Van Campenhout nog niet genomen.
,,Het zou in 2014 kunnen, die beslissing nemen we tegen die tijd'', zei hij
daarover.

Lees ook:

'TMG brengt slecht nieuws'

Waarom De Telegraaf te veel betaalde voor Hyves

Hyves: bezoek halveert, adverteerders kiezen voor Facebook

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl