TMG wil de komende jaren sterk inzetten op de online-activiteiten. In een wereld vol met smartphones, tablets, nieuwsbronnen, en sociale media is het concern van plan de consument een weg te wijzen en in alles behulpzaam te zijn. ,,Of Pieter nu een auto wil kopen, zijn mening wil geven, duiding wil of vermaakt wil worden, wij willen altijd en overal dichtbij Pieter zijn”, luidde een animatiefilmpje waarin de nieuwe leidraad van het TMG gevat wordt aan de hand van een fictieve consument.
Daarvoor wil de onderneming dat de kranten van het concern intensief gaan samenwerken met de huidige online-acitiviteiten en met radio. Deze pijlers zullen ,,veel meer met elkaar moeten delen”, aldus topman Herman van Campenhout. De organisatie van het concern gaat ook op de schop en van een overkoepelende holding wil TMG een ‘plat, uitvoerend’ bedrijf worden.
Overnames
Overnames moeten ook een belangrijk deel van de groei aangeven. TMG heeft 300 miljoen euro uitgetrokken voor aankopen en denkt aan overnames in zowel de geprinte media als in de onlinewereld.
In 2016 heeft 80 procent van de Nederlanders een smartphone of een tablet, denkt TMG. Het concern wil daarom tegen die tijd twee derde van de winst halen uit zogenoemde ‘groeiplatformen’, en dus niet uit geprinte media. TMG verwacht dat de markt voor betaalde informatie op internet sterk groeit en grote kansen biedt.
Dat betekent niet dat het concern de kranten laat vallen. TMG denkt niet dat de winst uit geprinte media kan groeien, maar wil die wel handhaven. De krant blijft veel moeite doen om abonnees te handhaven en aan De Telegraaf zullen geleidelijk regionale katernen worden toegevoegd.
Aangezien de omzet bij de geprinte activiteiten naar verwachting blijft dalen en de advertentiemarkt blijft krimpen, zet TMG een kostenbesparingsprogramma in, waarbij in de komende jaren 350 banen verloren gaan. Van deze banen gaan er 100 weg als gevolg van de fusie tussen de regionale titels en huis-aan-huisbladen van het concern, zoals TMG al eerder heeft aangekondigd.
Met het onderdeel Keesing Media Groep wil TMG inzetten op internationale groei. KMG is al marktleider in Nederland, België en Denemarken. Binnenkort neemt Keesing de Franse uitgeverij van puzzelbladen MegaStar Groupe over, waarmee ze ook in dat land marktleider wordt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl