De omzet van de Telegraaf Media Groep holt achteruit. Niet alleen lopen er veel abonnees weg, met de verkoop van advertenties gaat het mogelijk nog slechter.
Telegraaf Media Groep (TMG) heeft zijn resultaten in het derde kwartaal verder zien verslechteren.
Heel verrassend is die ontwikkeling op zich niet, maar tempo moet het nieuwe bestuur van TMG zorgen baren. De Telegraaf had aan het einde van het tweede kwartaal van 2014 nog een oplage van 452 duizend kranten. Een jaar eerder waren dat er nog 475 duizend.
Net zoals veel andere krantenconcerns probeert Telegraaf de focus te verleggen naar online. Het grote probleem is echter dat de advertentie-inkomsten online de verliezen aan de kant van de krant amper kunnen goedmaken. Ook de ingezette bezuinigingsoperatie kon de achteruitgang niet compenseren, waardoor de kosten de komende tijd nog verder omlaag zullen moeten gaan.
TMG meldde vrijdag een omzet van 121,5 miljoen euro over het derde kwartaal. Dat was 6,6 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda) zakte daarbij met 7,5 procent naar 9,8 miljoen euro.
Het nieuwe bestuur van het moederbedrijf van De Telegraaf en Sky Radio is gestart met analyses van alle bedrijfsonderdelen. Volgens topman Geert-Jan van der Snoek blijkt daaruit dat er veel ruimte is voor verbetering. Daarbij is het volgens hem noodzakelijk om beter op de kosten te letten en goed te kijken naar de efficiëntie binnen het bedrijf.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl