Hyves heeft naar eigen zeggen negen miljoen Nederlandse leden. Het huidige
management van het bedrijf blijft aan. De onderneming verwacht dit jaar een
omzet te behalen van 20 miljoen euro.
Een woordvoerster van TMG wilde desgevraagd de koopprijs van Hyves niet
prijsgeven. De acquisitie wordt door TMG uit eigen middelen voldaan en heeft
een positief effect op de winst per aandeel.
’40 miljoen euro’
Analist Thijs Berkelder van Petercam schat dat TMG zo’n 40 miljoen euro heeft
betaald. "Als je van de omzet van 20 miljoen euro uitgaat, bij een
operationele marge van 20 procent, kom je op een ebit (bedrijfsresultaat)
van 4 miljoen euro. Ze betalen waarschijnlijk 10 keer ebit, maakt 40
miljoen”, zo rekende hij voor.
Dat bedrag kan volgens Berkelder ,,keurig” uit de bestaande kasmiddelen van
TMG worden voldaan. Berkelder gaf geen waardeoordeel over de prijs, maar
merkte wel op dat ,,wanneer de eigenaren van Hyves de tent anderhalf jaar
geleden hadden verkocht” ze er een beduidend hoger bedrag voor hadden
kunnen krijgen.
Maandag om 12.20 uur noteerde het aandeel TMG 0,8 procent hoger op 13,98 euro.
62 procent van alle Nederlanders
Door de overname van Hyves denkt het mediaconcern 62 procent van alle
Nederlanders online te bereiken. TMG heeft al veelbezochte websites in zijn
portfolio zoals die van De Telegraaf, GeenStijl en Relatieplanet. De
netwerksite zal door de overname nog meer Nederlanders met elkaar verbinden,
denken de partijen. ,,Verder blijft Hyves gewoon Hyves'', stelde de
netwerksite in een persbericht.
In de afgelopen jaren hebben Hyves en TMG-dochters al aan elkaar gesnuffeld.
Zo was er de Hyves en Telesport WK-poule, die goed was voor 250.000
deelnemers.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl