De providers Hi, Telfort en later ook moederbedrijf KPN zijn in 2012
overgegaan op een nieuwe abonnementsvorm. Zij introduceerden een
leaseconstructie om een mobiel abonnement af te sluiten.

Bij deze constructie betaalt de consument een huurprijs voor een toestel,
bovenop de abonnementskosten. Het verschil met de oude abonnementen is dat
de consument bij het leasecontract géén eigenaar wordt van het gekozen
toestel.

KPN stapt met het leasen af van de toestelsubsidie. Bij toestelsubsidie krijgt
de consument korting op de aanschafprijs van een mobiele telefoon. Deze
kosten worden vervolgens in de maandprijs verrekend. Doordat bij het leasen
de consument het toestel niet bezit, kunnen de maandlasten gedrukt worden.

Ook Vodafone is sinds maart 2013 afgestapt van de toestelsubsidie. De nieuwe
Red-abonnementen van Vodafone zijn daardoor sterk in prijs verhoogd.

Waarom leasen?

Met de lage instapkosten is het voor de consument aantrekkelijk om een
leasecontract aan te gaan. Het is voor de klant van KPN het voordeligst om
na afloop van het contract de telefoon in te ruilen voor een nieuw toestel.
Het bedrijf hoopt klanten hiermee langer aan zich te kunnen binden.

Een voordeel van deze constructie is volgens KPN dat de toestelkosten
achterwege blijven en je het toestel na 1 of 2 jaar gewoon weer kunt
inruilen voor een nieuwe. Bij het leasecontract hoef je niet meer vooraf bij
te betalen voor het toestel.

Aan het einde van de looptijd heeft de abonnee de keuze om het toestel in te
leveren, in te ruilen, of over te kopen van de provider. Het toestel dient
dan werkend ingeleverd te worden. Kleine gebruiksschade wordt nog
geaccepteerd, maar bij een defect apparaat volgt er een boete van 30 euro.
De prijs die je betaalt voor het overnemen is de dan geldende
tweedehandswaarde van het toestel.

KPN SmartCare

Verder krijg je ook KPN SmartCare Basis, waarmee je recht hebt op gratis
telefonische hulp en een monteur of koerier binnen 24 uur bij defect toestel
(4 uur bij Hi). Indien het defect buiten jouw schuld om is onstaan ontvang
je een leentoestel met een gelijkwaardig besturingssyteem. Is het defect wél
jouw schuld, dan betaal je zelf de reparatiekosten of je betaalt een boete
van 30 euro. In het laatste geval krijg je een eenvoudig vervangend
leentoestel.

Voor meer zekerheid bij verlies, schade of diefstal kun je kiezen voor een
aanvullende verzekering. KPN biedt drie aanvullende pakketten: SmartCare
Schade; SmartCare Verlies en diefstal; en SmartCare totaal. Deze
verzekeringen kosten bij een iPhone 5 32gb respectievelijk 8,50, 9,50 en 13
euro per maand met een eigen risico uiteenlopend van 30 tot 315 euro.

Verlies of diefstal

Een nadeel is natuurlijk dat de consument aan het einde van het contract
natuurlijk geen eigenaar is van toestel. Daarnaast zijn de voorwaarden voor
het terugkopen arbitrair. Het is niet bekend wat de tweedehandswaarde van
het toestel zal zijn aan het einde van het contract, dit wordt bepaald door
KPN.

Ook de consequenties van verlies of diefstal van de telefoon kunnen zeer
nadelig zijn. Indien de gebruiker geen aanvullende verzekering heeft
afgesloten krijgt deze bij verlies of diefstal van het toestel een
vervangend leentoestel. In dit geval blijft de gebruiker het leasetarief
betalen voor de waarde van het oorspronkelijke toestel, terwijl het
leentoestel in veel gevallen een eenvoudig toestel is. Bij diefstal moet de
consument een schadevergoeding betalen en ook dit bedrag wordt bepaald door
KPN.

De prijs: leasen relatief duur

Is het leasen van een telefoon bij KPN dan veel goedkoper dan de abonnementen
van de andere providers? Z24 vergeleek een leaseabonnement van KPN met de
abonnementen van Vodafone, T-Mobile en Tele2.

We namen voor de vergelijking twee telefoons: een topklasse iPhone 5 32gb en
de andere grafiek een middenklasse Galaxy S3 mini. In de vergelijking namen
we abonnementen van ten minste 1000Mb met een minimum van 150
belminuten/sms. We rekenen een KPN leasecontract van twee jaar, 250
belminuten/sms en 1000mb (14,4 Mb/s).

Vodafone Red het duurst

Voor het nieuwe Vodafone Red-abonnement veruit het meeste geld kwijt bent, in
totaal gemeten over twee jaar meer dan 1500 euro in het geval van een iPhone
5 32gb, en bijna 1200 euro als je kiest voor Galaxy S3 Mini.

KPN Lease volgt op een tweede plaats met totale kosten van 1400 en 1016 euro.
Dit geldt voor de topklasse iPhone 5 32gb, maar ook voor de middenklasse
Galaxy S3 mini.

Opvallend is dat KPN Lease in beide gevallen duurder is dan zowel het
abonnement van T-Mobile als Tele2, zonder dat je het toestel aan het einde
van het contract bezit. Bovendien krijg je bij T-Mobile (1232 en 882 euro)
meer MB per maand en bij Tele2 (1157 en 864 euro) meer belminuten/sms'jes
per maand dan bij het contract van KPN.

Het verschil tussen het Vodafone Red-abonnement en het sim-only abonnement van
Tele2 bedraagt bijna 400 euro op een tweejarig contract. Hiervoor biedt
Vodafone sneller internet en onbeperkt bellen en sms'en. In het midden
blijft of genoemde downloadsnelheden daadwerkelijk gehaald worden.

Verkooptruc

In eerste oogopslag lijkt het leaseabonnement van KPN erg voordelig. Je
betaalt geen aanschafprijs en de maandlasten liggen laag. Kijk je echter
naar de lange termijn, dan ben je helemaal niet zoveel goedkoper uit. In het
tweede contractjaar schiet het tarief de lucht in en aan het einde van de
rit moet je je telefoon weer inleveren.

KPN en ook Vodafone hopen met de nieuwe strategieën hun omzet te vergroten.
Bij de abonnementen van KPN en Vodafone betaal je relatief veel voor
onbeperkt bellen en sms'en, maar met het groeiende gebruik van
internetdiensten is het nog maar de vraag hoe veel je daarvan verbruikt. De
consument zal bij het tekenen van een nieuw contract goed moeten letten op
het eigen budget en verbruik om daarbij een passend abonnement te vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl