Een woordvoerster zei donderdag dat dit een gevolg is van de ontslaggolf die
Nederland nu ook treft. "Het aantal telefoontjes is met de helft
toegenomen”, zei ze.
Wachttijden
UWV waarschuwt inmiddels op zijn website voor langere wachttijden. "Normaal
willen we 80 procent van de telefoontjes binnen een minuut beantwoorden. Dat
halen we nu niet”, aldus de woordvoerster.
De uitkeringsinstantie wil extra mensen aannemen om het toegenomen
telefoonverkeer te kunnen opvangen. Hoeveel is nog niet duidelijk. Nu werken
er 350 mensen in het callcenter.
Het aantal mensen dat wordt ingezet, verschilt echter per dag. "Op
maandag zetten we bijvoorbeeld meer mensen in, omdat er in het weekeinde bij
klanten vragen zijn gerezen over hun uitkering en zij daarover maandag
gelijk gaan bellen.” UWV krijgt gewoonlijk gemiddeld 25.000 telefoontjes
per dag.
Meer aanvragen
Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken meldde de Tweede Kamer vorige
week al dat steeds meer mensen een beroep doen op een
werkloosheidsuitkering. In de eerste twee weken van dit jaar stroomden
26.000 mensen in de WW.
Een jaar geleden waren dat er nog 10.000. UWV zag in december het aantal
aanvragen voor een werkloosheidsuitkering oplopen tot 35.000 tegen gemiddeld
20.000 in de eerste negen maanden van 2008.
Ontslagronde
Onder de Nederlandse bedrijven die deze week grote ontslagrondes hebben
aangekondigd, bevinden zich ING (verlies van zevenduizend banen), Philips
(6000), Corus (3500) en Schiphol (honderden banen).
Bij ING en Philips is het nog onduidelijk hoeveel werkgelegenheid er in
Nederland verloren gaat. Corus schrapt achthonderd banen bij zijn hoogovens
in IJmuiden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl