KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben de wet overtreden door gegevens van klanten te bewaren over de websites die ze via hun mobieltje hadden bezocht en applicaties die ze hadden gebruikt.

Ook hebben de vier telecombedrijven hun klanten niet of op een verkeerde manier verteld dat ze gedetailleerde informatie van hen verzamelen en wat ze daarmee doen.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP). De bedrijven hebben hun leven gebeterd, maar nog niet alle privacyproblemen zijn verholpen. Het CBP houdt de boel in de gaten en zal beslissen of er maatregelen moeten volgen als bedrijven op sommige punten de wet blijven overtreden.

In het voorjaar van 2011 ontstond commotie over de technologie (Deep Packet Inspection) die de telecomaanbieders gebruiken om het dataverkeer van klanten over het mobiele netwerk te analyseren. Het CBP constateert dat alle vier de bedrijven de Wet bescherming persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet hebben overtreden.

De gegevens die ze bewaarden, hadden ze zo snel mogelijk na het verzamelen moeten verwijderen of anoniem moeten maken. Informatie over bezochte websites en gebruikte apps zeggen veel over iemands gedrag of voorkeur, maar volgens het CBP is het vaak niet noodzakelijk om deze gegevens op klantniveau te bewaren.

KPN heeft volgens het college maatregelen genomen waardoor het bedrijf niet meer in overtreding is. Tele2 gaat op diverse punten nog in de fout, T-Mobile en Vodafone hebben een aantal overtredingen (deels) beëindigd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl