Een TED-talk kan je carrière maken of breken. Dus is het des te belangrijker om jezelf goed voor te bereiden.
TED is de afkorting van Technology, Entertainment, Design. De jaarlijkse conferentie is bedoeld om goede ideeën een zo breed mogelijk podium te geven.
Sprekers worden uitgenodigd om maximaal 18 minuten lang een presentatie te geven over hun expertise, een project of een idee dat zijn het verspreiden waard vinden.
Veel TED-sprekers laten hun presentatie vooraf zien aan getrainde TED-medewerkers. Het New Yorkse hoofdkantoor van TED beschikt zelfs over een speciale kamer waar sprekers op het ene scherm met TED-medewerkers kunnen videochatten en op het andere scherm aantekeningen kunnen maken.
Om de kwaliteit van een voordracht te bepalen gebruikt de organisatie volgens TED-baas Chris Anderson een test die uit drie stappen bestaat.
1. De voordracht moet mensen een frisse blik op de wereld bieden
Een van TED's grootste verdiensten is dat het mensen een “krachtiger mentaal model” biedt, aldus Anderson tegen Business Insider. Volgens hem moet een presentatie mensen wijzen op blinde vlekken en een verrassend, misschien wel hoopgevend kijkje bieden op hoe de wereld in elkaar steekt.
Als belangrijkste voorbeeld geeft Anderson de presentatie van Barry Schwartz uit 2005 getiteld De Keuzeparadox. Psycholoog Schwartz laat daarin zien hoe een overdaad aan keuzes mensen eerder verlamt dan bevrijdt.
2. De presentatie moet mensen een slimmere oplossing bieden voor een bepaald probleem
De tweede voorwaarde ligt in het verlengde van de eerste: een nieuw perspectief gebruiken om positieve verandering te bewerkstelligen. "Noem het uitvinding, innovatie, design of voor mijn part ondernemerschap. Het laat zien hoe de wereld zou kunnen zijn”, aldus Anderson.
Een van de bekendste voorbeelden is de TED-talk van Sir Ken Robinson uit 2006: 'Zijn scholen dodelijk voor creativiteit?'. Robinson, wiens presentatie de meest bekeken video is in de geschiedenis van TED, biedt een nieuwe filosofie voor het op westerse leest geschoeide onderwijs.
3. Presentaties moeten inspirerend zijn
Biedt een presentatie geen nieuw model om een betere wereld te creëren, dan moet-ie op z’n minst mensen inspireren om vernieuwende ideeën na te jagen.
De presentatie moet ook iets persoonlijks over de spreker vertellen, zodat het publiek een inkijkje krijgt in hoe de spreker tot zijn of haar idee is gekomen. Een voorbeeld is de voordracht van activiste Caroline Casey uit 2010 over het overwinnen van obstakels in het dagelijkse leven: 'Kijk voorbij grenzen'.Een presentatie moet daarnaast hoop bieden dat ook een slechte situatie verbeteren kan.
Hoe meer de presentatie voldoet aan deze principes (en het liefst alle drie), des te beter de boodschap overkomt, aldus Anderson.