Drie grote Amerikaanse techbedrijven presenteerden donderdag nabeurs hun cijfers. En drie keer keer waren beleggers tevreden. In de nabeurs handel schoten de koersen van online winkel Amazon, zoekgigant Google/Alphabet en softwarebedrijf Microsoft omhoog.
Drie keer een plus in de nabeurshandel voor grote techbedrijven: de koers van internetwinkel Amazon steeg 11 procent, Microsoft dikte 7 procent aan en Alphabet, het nieuwe moederbedrijf van Google, won 9 procent.
Vanwaar die euforie? Elk van de drie techgrootheden wist beleggers op een z’n eigen manier te verrassen. Daarmee onttrokken de techbedrijven zich ook aan meer sombere geluiden die bij andere grote beursbedrijven te horen waren bij de kwartaalcijferpresentaties van de afgelopen dagen.
Amazon: als Bezos op kosten let, is er opeens winst
Jarenlang was de strategie van Amazon-topman: investeren, investeren, investeren. Eerst de grootste worden, winst maken was ondergeschikt. Maar inmiddels lijkt Amazon de bakens toch een beetje te verzetten. Er wordt wel degelijk wat meer op de kosten gelet en dan blijkt het bedrijf opeens wel winst te kunnen maken, al gaat het om bescheiden bedragen.
Internethandelaar Amazon verraste donderdag door winst te rapporteren over het derde kwartaal. Amazon zette een nettowinst in de boeken van 79 miljoen dollar, waar een jaar eerder een verlies van 437 miljoen dollar werd geleden. De omzet steeg met 25 procent tot 25,4 miljard dollar.
Het bedrijf gaf aan goede zaken te hebben gedaan met clouddiensten. Een jaar eerder ging het bedrijf nog de mist in met zijn eigen 'Fire'-smartphone. De clouddivisie, Amazon Web Services, was goed voor een omzet van 2,1 miljard dollar. Dat is 78 procent meer dan een jaar eerder.
Het bedrijf bracht onder meer vier tablets en een reeks tv's op de markt. Op basis van de eerste verkoopresultaten rekent Amazon op een succesvolle kerstperiode. Bestuursvoorzitter Jeff Bezos voorspelde voor het vierde kwartaal een omzet van 33,5 à 36,8 miljard
Microsoft in de cloud
Microsoft heeft in het derde kwartaal vooral geprofiteerd van een groeiende vraag naar clouddiensten. Het softwarebedrijf, dat eerder deze maand de hardwaremarkt betrad met een eigen laptop, gaf donderdag wel aan dat de winst hoger zou zijn uitgevallen zonder herstructureringskosten.
Na aftrek van 1,1 miljard dollar aan dergelijke kosten resteerde een nettowinst van 4,6 miljard dollar, 2 procent meer dan een jaar eerder. De omzet daalde, vooral vanwege een slappe pc-markt, met 12 procent tot 20,4 miljard dollar. Microsoft zette ondanks de aanhoudende malaise in de pc-markt wel Windows 10 in de markt. Dat product werd echter doorgaans 'weggegeven'.
De vraag naar clouddiensten als Office 365 en het nieuwe Azure resulteerde in een 8 procent hogere omzet in dit segment.
Google verdient aan mobiele advertenties
Het nieuwe moederbedrijf van Google, Alphabet, had ook opbeurende berichten. Google heeft in het derde kwartaal meer advertenties verkocht dan een jaar eerder, terwijl de kosten onder controle werden gehouden, zo blijkt uit de cijfers die de internetgigant, die is ondergebracht in een groep bedrijven onder de naam Alphabet, donderdag bekendmaakte.
Beleggers waren onder mee blij met de ontwikkelingen bij de advertentieverkopen op mobiele apparaten. Het lukt Google om ook daar clicks op adverenties te genereren. Het bedrijf gaf aan dat de markt voor advertenties op mobiele apparaten stevig groeide. Daarmee reageerde Google op zorgen in de markt over haperende reclames in dat segment.
De omzet steeg met 13 procent tot 18,7 miljard dollar en de nettowinst steeg van 2,7 miljard naar 4 miljard dollar.
Veel beleggers vreesden voor oplopende kosten door alle groeiplannen van het bedrijf, maar dat bleek mee te vallen. De kosten stegen op jaarbasis 13,5 procent, een iets sterkere toename dan de 13,2 procent in het tweede kwartaal, maar stukken lager dan de 20,8 procent in het eerste kwartaal en de 35 procent in de laatste drie maanden van 2014.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl