- Aandelen van de Chinese techreuzen staan de laatste tijd fors onder druk. vanwege scherpere regulering vanuit de Chinese overheid.
- Toch is de vraag of de competitieve positie van bedrijven als Alibaba, Tencent en Baidu echt onder druk komt te staan.
- Het netwerkeffect van grote techbedrijven is extreem krachtig, signaleert beursexpert Hendrik Oude Nijhuis.
ANALYSE – Aandelen van de Chinese techreuzen staan de laatste tijd fors onder druk vanwege scherpere regulering vanuit de Chinese overheid.
Zelf bezit ik aandelen Alibaba, Baidu en Tencent (laatstgenoemde via het in Amsterdam genoteerde techconglomeraat Prosus). Samen zijn deze drie posities goed voor iets meer dan 10 procent van mijn beleggingsportefeuille. Respectievelijk zijn deze bedrijven te zien als de Amazon, Alphabet (Google) en Facebook van China.
Hoewel beleggers gezien de recente uitverkoop het zekere voor het onzekere verkiezen, hebben de genoemde Chinese technologieaandelen betrekkelijk weinig last van de nieuwe regelgeving.
Weliswaar zijn de regels aangescherpt omtrent het verzamelen, de opslag en het gebruik van data, maar dat is dikwijls juist in het voordeel van de gevestigde partijen.
Andere nieuwe regelgeving in China verbiedt het om geld te verdienen aan het aanbieden van (online) bijles; Alibaba en Tencent hebben wel belangen in bedrijven in die sector, maar bijster groot zijn deze belangen niet.
Bezorgdienst Meituan - vergelijkbaar met Thuisbezorgd.nl bij ons - is onder de nieuwe Chinese regelgeving verplicht om bezorgers betere arbeidsvoorwaarden te bieden. Tencent heeft een belang van 17,2 procent in Meituan en Alibaba zelf heeft eveneens dergelijke activiteiten. Maar ook nu weer gaat het om belangen die vanuit het grotere geheel bezien niet bijster groot zijn.
Chinese overheid pakt gesloten ecosystemen van techbedrijven aan
Tot voor kort was het via WeChat (onderdeel van Tencent; een service vergelijkbaar met WhatsApp) niet mogelijk om linkjes van Taobao (een soort Marktplaats.nl; onderdeel van Alibaba) te delen. Dat was ter bescherming van de consument, aldus het management van Tencent.
Aannemelijker is dat gepoogd werd gebruikers langer binnen het eigen WeChat-ecosysteem te houden. Door de nieuwe regelgeving is het delen van zulke links via WeChat wel mogelijk, maar of hierdoor nu de competitieve positie van Tencent ernstig is verslechterd, valt te betwijfelen.
Alibaba is eveneens opgedragen minder op exclusiviteit in te zetten. Van aanbieders van producten op het platform Tmall (te vergelijken met bol.com) mag Alibaba niet langer exclusiviteit eisen. Ook hier is het de vraag of dit de de competitieve positie van Alibaba verzwakt.
Netwerkeffect blijft belangrijke steunpilaar van grote techbedrijven
De situatie bij Tencent lijkt op die bij Facebook een paar jaar geleden. Daar speelden (en spelen) allerlei zaken: dreigende boetes, aangescherpte regelgeving, een mogelijke opsplitsing van het bedrijf, het Cambridge Analytica-schandaal en gebruikers en adverteerders die het bedrijf de rug toe keerden, omdat het te weinig zou doen aan haatberichten op het platform.
Maar al deze zaken hebben het verdienvermogen van Facebook niet wezenlijk ondermijnd. Netwerkeffecten maken dat de competitieve positie van Facebook onverminderd sterk is. Aandelen Facebook noteren fors boven de niveaus van een paar jaar geleden. Voor de Chinese techreuzen houd ik voor de komende jaren rekening met een vergelijkbare ontwikkeling.
Hendrik Oude Nijhuis is medeoprichter van beleggingsfonds ValueMachinesFund en heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers. Zijn bestseller over Warren Buffett is gratis beschikbaar. De auteur bezit aandelen Alibaba, Baidu en Tencent (via Prosus) en Alphabet, Amazon en Facebook.