Wie te laat komt, biedt vaak zijn excuses aan: “Sorry dat ik je heb laten wachten.” Maar misschien kun je degene die je hebt laten wachten beter bedanken.

Een goede leider zijn houdt meer in dan alleen keihard werken om die promotie te krijgen. “Het zit hem in hoe je omgaat met kleine, alledaagse zaken in je werk,” vertelt psycholoog Ron Friedman.

Hij is auteur van het boek The Best Place to Work en organiseerde in het verleden onder meer een online conferentie over arbeidsproductiviteit. Daar sprak hij onder meer met productiviteitsexpert Peter Bregman.

Tijdens zijn gesprek met Bregman, CEO en schrijver van het boek Four Seconds: All the Time You Need to Stop Counter-Productive Habits and Get the Results You Want, hadden ze het over hoe een goede leider met alledaagse situaties omgaat.

“Een mooi voorbeeld is wanneer je te laat bent en iemand is daar boos over,” aldus Bregman tegen Friedman. “De meeste mensen bieden hun excuses aan. Sorry dat ik te laat ben, mijn vergadering liep uit. Of sorry dat ik te laat ben, ik kon niet weg uit een meeting met de klant.”

Verontschuldigen omdat je te laat bent

Helemaal fout dus, volgens de CEO, omdat je je op dat moment richt op jouw intentie: "Sorry dat ik te laat ben, dat was niet mijn bedoeling. Maar degene die al twintig minuten op je zit te wachten, kan zich waarschijnlijk niet in jouw bedoelingen verplaatsen. Zij ervaren alleen de impact van de situatie."

Veel beter werkt het dus om iets te zeggen als: "Bedankt voor je flexibiliteit." Er zit een verschil in zeggen "Sorry dat ik je heb laten wachten" en "Sorry dat ik verlaat ben, mijn trein had vertraging. Ik kon er helaas niets aan doen."

Het is volgens de expert een subtiel verschil, maar wel degelijk belangrijk voor degene die op je zit te wachten. Kortom: erken het negatieve gevolg dat de situatie op de ander heeft.

LEES OOK: 10 trucs die extreem drukke mensen gebruiken om productief te blijven