- Taylor Swift is terug op TikTok, ondanks een fittie tussen de razend populaire video-app en haar label Universal Music Group.
- De liedjes van de artiest keerden terug op TikTok, een week voordat haar nieuwe album uitkomt.
- De terugkeer van de megaster op TikTok laat zien dat zelfs ’s werelds grootste sterren het platform nodig hebben voor promotie.
- Lees ook: Trump maant Taylor Swift om geen steun te geven aan Biden: dat zou niet loyaal zijn, omdat de popster ‘enorm veel geld’ zou verdienen dankzij Trump.
Taylor Swift is terug op TikTok.
De muziek van de popster werd eind januari, samen met nummers van honderden andere artiesten zoals Drake en Olivia Rodrigo, van de app gehaald vanwege een geschil tussen haar platenmaatschappij Universal Music Group en ByteDance, de eigenaar van TikTok.
De actie van Universal bracht vooral risico’s mee voor artiesten die dit jaar nieuwe muziek uitbrengen. TikTok is een essentieel promotiemiddel voor artiesten en platenmaatschappijen. Muziekfans gebruiken de app om nieuwe nummers te vinden en door gebruikers gegenereerde trends kunnen oude en nieuwe nummers in populariteit doen stijgen.
Artiesten van Universal Music kunnen nog steeds video’s posten op TikTok, maar ze kunnen niet hun eigen tracks gebruiken, waardoor het moeilijker wordt om een nieuw album te promoten. In de tussentijd gebruiken marketeers andere korte videoproducten zoals Instagram-video’s om nummers te promoten.
Het geschil tussen TikTok en Universal Music is nog niet bijgelegd. De twee partijen wachten af om gunstige licentievoorwaarden te bedingen. En toch kwam de muziek van Swift deze week terug op de video-app, een paar dagen voordat ze haar nieuwe album "The Tortured Poets Department" uitbrengt.
Zoals het blad Variety meldde, is Swift eigenaar van haar eigen nummers, hoewel ze nog steeds wordt vertegenwoordigd door Universal Media. Daardoor heeft ze de mogelijkheid om direct te onderhandelen met TikTok.
Het label, dat tegenover Business Insider weigerde commentaar te geven, lijkt zich erbij neer te hebben gelegd dat de muziek van Swift weer mag verschijnen. TikTok heeft niet gereageerd op het verzoek van Business Insider om commentaar.
De terugkeer van Swift op TikTok laat zien dat zelfs de grootste sterren de app nog steeds nodig hebben om een nieuw album van de grond te krijgen.
De megaster heeft 283 miljoen Instagram-volgers, bijna 100 miljoen maandelijkse Spotify-luisteraars en ongeveer 57 miljoen YouTube-abonnees. Eén social-mediapost van de 34-jarige artieste kan haar "Swifties"-fanclub gek maken.
En toch heeft het team van Swift de stap genomen om haar content weer op TikTok te zetten, waarmee ze de onderhandelingspositie van Universal Media lijkt te ondermijnen.
Swift doet graag dingen op haar eigen voorwaarden. Haar Eras-tournee was op zichzelf al een economisch fenomeen, dat 4,3 miljard dollar toevoegde aan het bruto binnenlands product van de VS. In andere landen traden vergelijkbare economische impulsen op.
Strijd tussen TikTok en Universal Media
Voor artiesten en producers is het essentieel om onafhankelijk te zijn in een industrie die gecontroleerd wordt door een paar grote labels, vertelde muziekproducer Chauncey Hollis Jr., ook bekend als Hit-Boy, aan Business Insider.
Net als veel andere artiesten zag Hit-Boy, die samenwerkt met de uitgeversafdeling van Universal Music, eerder dit jaar dat een deel van zijn muziek van TikTok werd gehaald. Dat sterkte hem in zijn plannen om meer controle over zijn muziek te krijgen.
"Het is gewoon frustrerend dat ik letterlijk mijn geld uitgeef om muziek te maken, terwijl het lijkt alsof ik er geen controle over heb," vertelde hij aan Business Insider.