- De Europese Uber-concurrent Bolt heeft 600 miljoen euro opgehaald om een boodschappenbezorgdienst op te zetten.
- Daarmee wordt het gebruik van het Bolt-platform wellicht aantrekkelijker voor consumenten, helemaal gezien het uitbreidende taxiaanbod.
- Om je bij de keuze tussen Uber en Bolt te helpen, zette Business Insider vijf dingen op een rij die je moet weten over de taxi-concurrenten.
De Europese Uber-concurrent Bolt heeft een investering van 600 miljoen euro opgehaald om een boodschappenbezorgdienst op te zetten. Aan het Estse bedrijf achter de taxi-app hangt daarmee een prijskaartje van 4 miljard euro.
Het Oost-Europese bedrijf is actief in 45 landen in Europa en Afrika, waaronder Nederland. In onder meer de vier grote steden rijden taxi’s van het bedrijf rond.
Lees ook: Taxi-app Bolt probeert het voor een tweede keer in Nederland – ‘met goedkopere ritten dan Uber’
De Europese Uber-concurrent is het zoveelste deelinitiatief in Nederland. In veel steden ontkom je al niet meer aan de groene scooters van GO Sharing en Felyx en de kenmerkende blauwe voorbanden van Swapfiets.
Met de waardering van 4 miljard euro is het niet-beursgenoteerde Bolt nog een kleine partij. Uber heeft op dit moment een beurswaarde van een kleine 69 miljard euro en het alleen in Noord-Amerika actieve Lyft is ruim 15 miljard euro waard.
Met de uitbreiding van Bolt, zowel qua taxidiensten als qua andere services, staan consumenten in steeds meer steden voor de keuze: Uber of Bolt? Om je daarbij te helpen, heeft Business Insider vijf dingen die je moet weten over de taxi-concurrenten voor je op een rij gezet.
1. Beide platformen doen meer dan alleen taxiritten
Omdat je je moet registreren om gebruik te maken van deze platformen, is het wel zo handig om te weten wat je daarvoor krijgt.
Uber Eats kennen de meeste mensen inmiddels wel. Maar wist je dat Bolt daar ook een tegenhanger van heeft? Bolt Food. Alleen is die laatste nog niet beschikbaar in Nederland.
Binnenkort komt daar de nieuwe boodschappenbezorgdienst met de naam Bolt Markets bij. In de komende maanden moet die in tien Europese landen beschikbaar komen. Nederland zit echter niet bij de eerste landen waar Bolt de nieuwe dienst wil aanbieden.
Datzelfde verhaal doet zich voor bij Bolts elektrische steps: ze zijn er wel, maar niet in Nederland.
Wat het aanbieden van steps bemoeilijkt, is het gebrek aan regelgeving. Hierdoor kunnen producenten van e-steps doorgaans geen goedkeuring krijgen voor gebruik op de openbare weg.
Uber heeft wel iets extra’s te bieden: elektrische fietsen, maar vooralsnog alleen in Rotterdam. Al kan het wel zijn dat deze fietsen zo af en toe uit het straatbeeld verdwijnen, afhankelijk van de coronamaatregelen.
2. Uber rekent een hogere commissie op ritten
Als je dan toch gebruikmaakt van de taxiservice is het fijn om te weten waar je voor betaalt.
Beide platformen verdienen aan commissies op ritten. Bij Bolt staan chauffeurs tussen de 10 en 20 procent van de ritprijs af, "afhankelijk van je stad". Uber rekent doorgaans 25 procent.
Bolt lijkt daarmee chauffeurvriendelijker. Ook zei countrymanager Lars Speekenbrink vorige zomer tegen Het Parool terughoudend te zijn met het aannemen van te veel chauffeurs. "Chauffeurs moeten genoeg ritten voor ons kunnen rijden. Als we te veel chauffeurs hebben, komt hun inkomen in gevaar."
Hierbij is een kanttekening op z'n plaats. In hetzelfde interview met de Amsterdamse krant zei Speekenbrink namelijk dat de commissie in de beginperiode 15 procent zou bedragen. Gevraagd naar een mogelijke verhoging van dit percentage zei de voorman tegen journalist Rens Lieman in augustus: "We hebben niet eens over zo’n scenario gesproken." Toch ziet een geïnteresseerde chauffeur die nu de website bekijkt dat 20 procent ook al mogelijk is.
De geadverteerde lage commissie en goedkope ritten kunnen dus een pr-truc zijn geweest, terwijl Bolt stilletjes de afdracht opschroeft.
3. Geheime chauffeursaantallen, maar bij beide binnen enkele minuten een taxi
Hoe snel het je lukt om een taxi te regelen, hangt samen met het aantal chauffeurs. Maar dat aantal blijkt niet eenvoudig te achterhalen. Zo meldde het FD in 2019 dat grote steden ongewis zijn over het aantal rondrijdende chauffeurs en dat Uber de gemeentes inzage in deze cijfers weigert.
Wat mogelijk een tipje van de sluier oplicht is het onderzoek van Maastricht University naar Uber in Amsterdam. Hieruit blijkt dat er eind 2019 meer dan 5.000 chauffeurs in de hoofdstad rondreden.
Maar ook hier weer een kanttekening. Het onderzoek is namelijk uitgevoerd in opdracht ván Uber Amsterdam, wat vakbond FNV steekt.
Het onderzoek claimt ook dat chauffeurs eind 2019, na aftrek van de 25 procent commissie en de daarover gerekende 21 procent btw, gemiddeld 24,48 euro bruto per uur verdienden. In 2016 bedroeg dit volgens het onderzoek 22,62 euro.
Tijdens het uitgebreide Volkskrant-undercoveronderzoek in 2017, wat niet in opdracht is uitgevoerd, kwamen de verdiensten in de best presterende week uit op 17,68 euro bruto per uur (na aftrek van commissie en btw).
Concurrent Bolt lijkt opener te zijn over de chauffeursaantallen. Vorige zomer gingen ze in Amsterdam van start met enkele honderden chauffeurs, meldt Het Parool. Eind vorig jaar waren dat er al meer dan duizend, aldus vakblad TaxiPro. Ook zouden er honderden op een wachtlijst staan. Dit enorme aanbod zou de commissiestijging kunnen verklaren.
Wat betekenen deze chauffeursaantallen voor het gebruik van de taxiplatformen? In onze test, die hieronder is toegelicht, lukte het om bij beide kandidaten binnen enkele minuten een taxi te regelen.
4. Uber is goedkoper in Amsterdam, Bolt in Rotterdam
Om te achterhalen welke van de twee platformen goedkoper is, voerden we in maart tests in Amsterdam en Rotterdam uit.
In Amsterdam ging de theoretische reis van het Centraal Station naar Schiphol. Bolt kwam hierbij met een prijs van 25,90 euro, tegenover 32,38 bij Uber, als goedkoopste uit de test.
Maar bij Bolt zat wel een destijdse korting van 8,50 euro in de prijs verwerkt. Deze was geldig voor tien ritten en liep af tegen het einde van de maand. Zonder korting was Uber zo’n 2 euro goedkoper.
In Rotterdam was het verhaal anders. We wilden van het Centraal Station naar Rotterdam The Hague Airport. Zelfs zonder korting was Bolt met een prijs van 9,80 euro een kleine 3 euro goedkoper dan Uber.
Deze testen waren over een periode van drie dagen een aantal keer herhaald, met elke keer hetzelfde resultaat. Wel waren we afhankelijk van het tijdstip soms een paar cent meer of minder kwijt.
Voor wie het goedkoopst uit wil zijn, is het vergelijken van de twee taxiplatformen vlak voor vertrek dus zeker de moeite waard.
5. Het OV blijft een goedkoper en groener alternatief
Ook moet de doorgewinterde koopjesjager het openbaar vervoer niet vergeten. Al duurt de reis soms wat langer, ben je wel een stuk voordeliger uit.
Zo kost een treinrit van Amsterdam Centraal naar Schiphol je 4,60 euro. Dat is bijna 28 euro minder dan het goedkoopste taxialternatief (zonder korting). In het Rotterdam-scenario scheelt het je zo’n 7 euro.
Daarnaast is het OV ook de meest groene keus.
Lees meer over de twee taxiplatformen:
- Taxiplatform Bolt haalt investering van €150 miljoen op – de Uber-concurrent wil investeren in gezichtsherkenning en ritmonitoring
- ‘Uber omzeilde Nederlandse ontslagregels toen 200 banen moesten verdwijnen’ – ‘Iedere dag een e-mail om snel te tekenen’
- Uber krijgt vergunning terug in Londen en mag weer taxidienst aanbieden in Britse hoofdstad