Taxi-app Uber stapt naar de rechter om de boetes van tafel te krijgen die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft opgelegd aan particulieren die zichzelf aanbieden als taxichauffeur.
Via de nieuwe dienst UberPOP laten autobezitters mensen tegen betaling meerijden, wat volgens de inspectie neerkomt op illegaal taxivervoer.
Vorige maand deelde de inspectie in samenwerking met het Openbaar Ministerie en de politie voor het eerst boetes uit. Vier chauffeurs liepen in Amsterdam tegen de lamp en moesten ieder 1500 euro betalen. Een woordvoerder van Uber liet destijds al weten niet te zullen betalen en de kwestie te laten voorkomen. De rechtszaak dient vrijdag in Den Haag.
Volgens het Openbaar Ministerie (OM) gaat het om zogeheten first offenders, waar dit bedrag voor geldt. Via de app UberPOP kunnen particuliere autobezitters mensen laten meerijden tegen betaling.
Taxi-app UberPOP onder de loep
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hield in oktober controles in samenwerking met het Openbaar Ministerie (OM) en de politie. Daarbij werden mystery guests ingezet die de chauffeurs op heterdaad betrapten. Het is de eerste keer in Nederland dat werd gecontroleerd op het gebruik van UberPOP.
De ILT zette eerder al grote vraagtekens bij de dienst, omdat er eigenlijk sprake is van illegaal taxivervoer. Toch maken veel mensen gebruik van de app, omdat een taxiritje op deze manier stukken goedkoper is dan bij reguliere taxibedrijven.
Strijd op taximarkt
UberPOP vindt de kritiek dan ook onzin en wil met de app de taxibranche juist openbreken. De dienst werd na een succesvolle proef in Amsterdam in oktober zelfs uitgebreid.
UberPOP is actief in 45 landen en 150 steden. Taxichauffeurs, vaak met dure vergunningen, hebben in steden als Londen, Madrid, Parijs en Berlijn actie gevoerd tegen UberPOP. Zij vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl