De luxe merken Jaguar en Land Rover compenseerden voor de zwakke vraag op de lokale markt. De omzet bij deze twee merken steeg met 35 procent tot 3,6 miljard pond (4,6 miljard euro) en de winst steeg tot 236 miljoen pond (300 miljoen euro). Vooral in China, Noord-Amerika, Rusland en Brazilië steeg de vraag naar de luxe bolides. De Europese markt bleef zwak.
Tata Motors kocht Jaguar en Land Rover in 2008 van Ford voor 2,3 miljard dollar.
Indiase markt
De omzet bij Tata Motors groeide in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar met 30 procent tot 433 miljard roepie (6,4 miljard euro).
Op de Indiase markt, waarvoor Tata Motors onder meer de goedkope Nano-auto ontwierp, halveerde de winst tot 2,1 miljard roepie (31 miljoen euro). Het aantal verkochte auto’s daalde hier met 10 procent tot een kleine 63.000 stuks.
,,Een langzamere groei van de industrie en zwakke economische vooruitzichten zullen een effect blijven houden op de vraag in India'', aldus het bedrijf.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl