Designermerk Michael Kors gaat minstens 100 winkels sluiten na een forse daling van 11 procent in verkopen in het eerste kwartaal van 2017. Daarmee komt een einde aan een agressieve uitbreiding van het aantal winkels in de voorbije jaren.

De keten, die ook een handvol locaties in Nederland heeft, neemt afscheid van 100 tot 125 winkels. De verkoop in het eerste kwartaal van 2017 kwam uit op 1,06 miljard dollar (940 miljoen euro) en winkels die minstens een jaar open waren, zagen gemiddeld een daling van 14 procent in verkoopcijfers. Als leverancier van de worstelende warenhuizen doet Michael Kors het nog slechter, met een min van 23 procent.

Het merk beheert momenteel 825 winkels wereldwijd. Het neemt dus afscheid van 15 procent van haar bestand.

Michael Kors, vernoemd naar de oprichter, dateert uit de jaren tachtig maar was de laatste jaren bezig aan een enorme opmars. Het opende honderden winkels wereldwijd, maar sneed zichzelf daarmee in de vingers. De exclusiviteit ging verloren. CEO van het bedrijf, John Idol, geeft in een verklaring toe dat ‘de ervaring in de winkels een beetje muf’ was geworden.

‘Kors gaat nog verder vallen’

Retailconsultant Neil Saunders van GlobalData Retail noemt de daling ‘rampzalig’ in een bericht aan klanten dat Business Insider in heeft gezien. “De steile daling in verkopen voor Michael Kors stelt nauwelijks gerust dat het reorganisatieprogramma echt op de goede weg is.”

Volgens hem hebben veel klanten het merk voorgoed vaarwel gezegd, ondanks pogingen van de Amerikaanse designer om het tij te keren. "Kijkend naar de toekomst is het duidelijk dat Michael Kors nog verder gaat vallen."

Kors gaat daarmee Coach, de voornaamste concurrent in de Noord-Amerikaanse thuismarkt, achterna. Dat schrijft Forbes. Ook dat merk opende snel nieuwe winkels, verlaagde de prijzen en sloot daarna weer locaties toen de strategie niet bleek aan te slaan. Michael Kors wilde juist Coach op eigen terrein verslaan, maar tegenwoordig is het luxemerk nog maar de helft zoveel waard op de beurs.