- Prijzen voor stroom en gas stijgen dit jaar ongekend hard en dat zorgt voor ongewone situaties bij de tariefaanpassingen van energieleveranciers.
- Voor variabele energieprijzen gold dat die doorgaans twee keer per jaar werden aangepast voor bestaande klanten. Maar dat is in veel gevallen niet meer zo.
- Business Insider maakte een rondgang langs enkele energieleveranciers met de vraag hoe vaak zij de tarieven dit jaar wijzigen.
- Lees ook: Dit betaal je gemiddeld voor gas met het ‘prijsplafond’ van Jetten – let op als je een huis met laag energielabel hebt.
De energieprijzen stijgen in hoog tempo. De energierekening voor gas en stroom is voor veel mensen inmiddels een serieuze hap uit hun budget en velen zien tariefswijzigingen dan ook met angst en beven tegemoet. Maar hoe vaak passen energieleveranciers hun tarief eigenlijk aan? Business Insider maakte een rondgang.
Energie is duurder dan ooit. De prijzen zijn omhoog geschoten door het herstel van economieën na de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. Toen daar nog geen sprake van was, was het heel normaal om te shoppen naar het goedkoopste energietarief.
Energieleveranciers boden vaste contracten van één of drie jaar aan, waarbij de prijs van gas en stroom gedurende die periode vaststaat. Daarnaast werden er variabele contracten geboden waarbij het tarief vaak eens per half jaar wordt gewijzigd.
Hoe anders is het nu. De hoge inkoopprijzen voor energie hebben ervoor gezorgd dat energieleveranciers liever geen vaste prijs voor gas en stroom beloven. Alleen Innova Energie biedt nog een vast contract waarbij het tarief in principe een jaar lang niet wordt gewijzigd.
Energieleveranciers moeten in ieder geval altijd een modelcontract aanbieden dat moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo valt onder de voorwaarden dat het een contract voor onbepaalde tijd is waarvan het variabele tarief maximaal twee keer per jaar wijzigt. Echter, energieleveranciers mogen de tarieven vaker aanpassen bij ‘onvoorziene marktomstandigheden’.
De meeste energieleveranciers wijzigen de tarieven van variabele (model)contracten twee keer per jaar. Afhankelijk van het soort contract kan dat ook vaker zijn. Maar nu is er dus sprake van onvoorziene marktomstandigheden en wordt de reguliere frequentie van tariefswijzigingen in sommige gevallen aangepast.
Business Insider vroeg enkele energieleveranciers of naar de frequentie van tariefswijzigingen voor bestaande klanten onder de huidige marktomstandigheden.
Eneco: elke 3 maanden aanpassing variabele energietarieven
Bestaande klanten van Eneco die al langer een variabel contract hebben of van wie het vaste contract afloopt, komen in een 'variabel vrij contract'.
Het tarief van het variabel vrij contract werd voor de energiecrisis één keer per jaar gewijzigd, laat woordvoerder Edwin van de Haar van Eneco aan Business Insider weten. Vanwege de huidige marktomstandigheden wordt het tarief nu iedere drie maanden aangepast.
De contractvoorwaarden laten toe dat er nog vaker tariefswijzigingen kunnen plaatsvinden. Dat is volgens Van de Haar niet waar Eneco naar streeft, maar hij kan dit ook niet uitsluiten.
Eerder dit jaar was er sprake van dat Eneco-klanten met een variabel contract te maken kregen met maandelijkse wisselende prijzen vanwege de marktomstandigheden.
Vattenfall: elke 3 maanden aanpassing tarieven stroom en gas
Vattenfall wijzigde de tarieven van bestaande klanten met een variabel contract twee keer per jaar, maar in 2022 zijn de tarieven ieder kwartaal aangepast.
In maart kondigde Vattenfall een extra tariefswijziging per 1 april aan, vanwege de snelle stijging van de inkoopprijzen. Daarna volgde de reguliere wijziging in juli en ik oktober komt er weer een aanpassing van het tarief aan.
Greenchoice: aanpassing tarief elk 3 maanden of per half jaar
Bestaande klanten van Greenchoice die van een vast naar een variabel contract gaan, krijgen in 2022 te maken met tariefswijzigingen zoals in de productvoorwaarden van dit contract staat, mailt woordvoerder Susan Keizer van Greenchoice aan Business Insider. Het tarief van dit variabele contract wijzigt elk kwartaal.
Bij bestaande klanten die al een variabel contract hadden, hangt het van het afgesloten contract af hoe vaak het tarief wijzigt. “Het grootste deel van de klanten heeft op dit moment te maken met een tariefswijziging per half jaar. Een kleiner deel heeft een variabel contract afgesloten waarbij het tarief ieder kwartaal wordt aangepast”, aldus Keizer.
Essent en Energiedirect: in principe aanpassing per half jaar...maar soms per kwartaal
Essent en dochterbedrijf Energiedirect veranderen de tarieven van klanten met een variabel contract in principe twee keer per jaar, mailt woordvoerder Maureen Veurman. Maar het bedrijf heeft besloten tot eenmalige extra wijziging.
“Per 1 oktober verhogen wij onze tarieven voor 1 miljoen klanten met een variabel contract, dit hebben wij nog niet eerder hoeven doen.”
Ook bij Essent en Energiedirect is niet uitgesloten dat het tarief nogmaals wijzigt. “Hoe de energieprijzen de komende winter ontwikkelen is lastig te voorspellen”, aldus Veurman.
Lees ook: Essent verhoogt variabele energietarieven fors: vanaf 1 oktober betalen klanten gemiddeld 30% meer
Toch overstappen? Nieuwe klanten krijgen variabel tarief voor stroom en gas dat elke maand wijzigt
Misschien denk je bij een extra tariefswijziging aan overstappen. De kans is echter klein dat je hiermee voordeel behaalt. De tarieven voor gas en stroom voor nieuwe klanten liggen een stuk hoger dan voor bestaande klanten. Energieleveranciers passen de instaptarieven voor nieuwe (modelcontracten) maandelijks aan. Je moet dus goed opletten wat het actuele tarief is, op het moment dat je overstapt.
En het is bijna niet mogelijk om een vast contract af te sluiten, waardoor je niet weet hoe vaak de nieuwe energieleverancier het tarief aanpast nadat je bent overgestapt. Immers, de contractvoorwaarden van variabele contracten bieden ruimte tot extra prijswijzigingen bij onvoorziene marktomstandigheden.
Daarnaast is niet elke energieleverancier even stabiel en kunnen de hoge inkoopprijzen kleinere leveranciers de das omdoen. Op het moment dat een energieleverancier failliet gaat, kunnen klanten veelal fluiten naar de voorschotten die ze maandelijks hebben betaald.
Huishoudens kunnen vanaf 2023 wel rekenen op een prijsplafond voor de energietarieven. Het voorlopige plan van het kabinet Rutte is om prijzen te maximeren op 1,50 euro per kuub voor gas en 0,70 euro per kWh voor stroom, inclusief energiebelasting, ODE en btw. Er zijn echter verbruikslimieten van 1.200 kuub voor gas en 2.400 kWh voor stroom. Voor het verbruik boven het limiet betaal je nog steeds de hoofdprijs.
Struin je toch de websites van energieleveranciers af op zoek naar lage tarieven voor gas en stroom? Volgens vergelijkingssite Energievergelijk.nl veranderen deze iedere maand en er lijkt geen vast moment te zijn waarop de aanbiedingen veranderen.