- Er is momenteel een recordhoeveelheid Russische olie in tankers op zee, grotendeels onderweg naar India en China.
- Azië heeft vorige maand voor het eerst Europa vervangen als de grootste koper van Russische olie.
- De energievraag vanuit China is door de lockdowns relatief laag, waardoor het voor Rusland lastiger is om daar veel extra olie af te zetten.
- Lees ook: Duitsland stopt eind dit jaar sowieso met Russische olie, ook als Europese boycot faalt door verzet Hongarije
Er is momenteel een recordhoeveelheid Russische olie in tankers op zee, grotendeels onderweg naar India en China nu westerse landen de import van olie uit Rusland aan banden leggen vanwege de oorlog in Oekraïne. Dat meldde marktonderzoeker Kpler.
Volgens het bureau ging het afgelopen week om 74 miljoen tot 79 miljoen vaten aan Russische olie die nu op zee zijn.
Dat is veel meer dan de hoeveelheid olie op zee kort voor de Russische invasie van Oekraïne in februari. Toen ging het om 27 miljoen vaten (van 159 liter), aldus Kpler.
Azië heeft vorige maand voor het eerst Europa vervangen als de grootste koper van Russische olie en dat verschil zal waarschijnlijk verder oplopen.
Vanwege de oorlog in Oekraïne kopen Europese landen en bedrijven veel minder olie uit Rusland. De Verenigde Staten hebben een importverbod opgelegd en ook de Britten gaan de invoer van Russische olie verbieden. De EU is bezig om een olieboycot in te stellen.
Minder vraag naar olie vanuit China door lockdowns
Moskou moet daarom naar landen als China en India uitwijken voor de verkoop van ruwe olie. Die landen kopen nu miljoenen vaten op om gebruik te maken van de hoge kortingen die worden geboden door Rusland.
De energievraag vanuit China is door de lockdowns momenteel echter relatief laag, waardoor het voor Rusland lastiger is om daar veel extra olie af te zetten. De vraag was eind maart zo sterk gekelderd dat veel klanten hun bestellingen probeerden door te verkopen.
Volgens analist Claudio Galimberti van Rystad Energy kan de Chinese vraag met 200.000 vaten per dag dalen tijdens de lockdown, meldde persbureau Reuters. Dat komt in belangrijke mate door de lockdown in Shanghai. Die stad is goed voor 3,6 procent van alle Chinese consumptie van motorbrandstoffen.
Daarnaast nemen minder mensen het vliegtuig vanwege de lockdown. De verkopen van kerosine kwamen in april naar verwachting 20 procent lager uit dan in maart, aldus een bron tegen Reuters.