De Britse commerciële televisiezender ITV koopt Talpa Media van John de Mol. Dat werd donderdag bekendgemaakt.
ITV wil dat Talpa de komende jaren financieel flink groeit. De tv-zender betaalt direct 500 miljoen euro in contanten voor Talpa aan oprichter en enig aandeelhouder John de Mol. Maar verdere betalingen van in totaal 600 miljoen euro zijn afhankelijk van onder meer bepaalde doelstellingen die gehaald moeten worden rondom het bedrijfsresultaat (ebitda). Dit resultaat kwam vorig jaar uit op 61 miljoen euro.
Talpa moet over de jaren 2015 en 2016 een gemiddeld bedrijfsresultaat behalen tussen de 50 en 60 miljoen euro. Dat levert maximaal 100 miljoen euro in contanten op. Een tweede betaling van maximaal 400 euro volgt als het bedrijfsresultaat in de jaren 2017 tot en met 2019 uitkomt tussen de 75 miljoen euro en 100 miljoen euro. Een derde en laatste betaling gaat over de periode 2020 tot en met 2022, waarin het gemiddelde bedrijfsresultaat moet uitkomen tussen 115 en 130 miljoen euro.
Verder moet John de Mol betrokken blijven bij Talpa. Dan kan de totale overnamesom uitkomen op 1,1 miljard euro.
Toezichthouders moeten de deal nog wel goedkeuren, maar afronding wordt in het tweede kwartaal van dit jaar verwacht. Buiten de transactie blijven overigens het platenlabel 8ball Music, de radiozenders 538 and SLAM!FM en het belang in SBS Nederland van Talpa.
De Mol blijft aan bij Talpa
Talpa is het vehikel waarmee mediamagnaat De Mol formats voor tv-programma’s exploiteert. Het bedrijf had vorig jaar een omzet van 233 miljoen euro en boekte een bedrijfswinst voor afschrijvingen van 61 miljoen euro. Daarmee betaalt ITV acht keer de bedrijfswinst uit 2014 voor Talpa.
Daarnaast is Talpa ook een investeringsmaatschappij en heeft De Mol via dit bedrijf onder meer een belang in televisiebedrijf SBS.
De Mol blijft, samen met het management en de creatieve staf van Talpa, een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van formats na de overname door ITV. Talpa timmert flink aan de weg in het buitenland met zijn talentenjacht The Voice, die inmiddels in 180 landen wordt uitgezonden. Met realityshow Utopia hoopt de tv-producent op een nieuwe internationale kaskraker. In de afgelopen zes jaar ontwikkelde Talpa in totaal 75 shows, waaronder ook Battle of the Sexes en Dating in the Dark.
Het Britse ITV is het grootste commerciële televisiebedrijf in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf exploiteert een groep zenders en heeft eigen productiebedrijven, ook in een groot aantal andere landen. ITV is bekend van tv-hits als The Avengers, Mr Bean, Spitting Image, The X Factor en Downton Abbey.
De Mol: ITV past beste bij Talpa
Vorig jaar september bleek al dat meerdere partijen interesse hadden in het mediabedrijf van De Mol, dat in 2004 werd opgericht. Bij financieel adviseur Bank of America Merrill Lynch hadden zich potentiële kopers gemeld voor een overname. ITV bevestigde onlangs nog exclusieve gesprekken te voeren met Talpa over een mogelijke overname.
Voor traditionele uitbaters van tv-zenders en kabelbedrijven is het belangrijker geworden om interessante ‘content’ te hebben. Dit vanwege de opkomst van partijen als Netflix, een Amerikaans bedrijf dat series en films via live-internetverbindingen aanbiedt. Een productiemaatschappij van tv-formats als Talpa met eigen content is daarom interessant voor grote mediaconcerns.
Omgekeerd kan het voor een relatief kleine speler als Talpa aantrekkelijk zijn om binnen een groter mediahuis te opereren, omdat hiermee financiële- en productierisico’s beter gespreid worden. Als een format zoals The Voice succesvol is, levert dat een kaskraker op. Maar omgekeerd is de financiële aderlating ook groot als een tv-format waarin flink wordt geïnvesteerd, mislukt. Binnen een groter geheel valt dat risico beter op te vangen.
De Mol noemde ITV "van alle mogelijke partners'' het beste bij Talpa passen. "Voor Talpa geeft dit een fantastische kans op sterke verdere groei. En voor mij persoonlijk betekent deze overname dat ik me geheel kan toeleggen op de creatie van grensverleggende nieuwe content."
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl