Voor bedrijven wordt het her- en bijscholen van werknemers steeds belangrijker. Vooral in sectoren met een krapte zoals de IT-sector is scholing een belangrijk aspect om werknemers aan je te binden.
Webwinkel Amazon heeft bijvoorbeeld omgerekend bijna 635 miljoen euro toegezegd voor de herscholing van een derde van haar Amerikaanse werknemers in de komende zes jaar.
Adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) investeert omgerekend ruim 272 miljard euro om de komende vier jaar 275 duizend werknemers te herscholen en Microsoft leidt momenteel intern duizend artificial intelligence (AI)-programmeurs op.
Wat deze bedrijven daarbij gemeen hebben? Ze maken allemaal gebruik van de opleidingensite OpenClassrooms. Zo heeft Amazon de hulp van het online cursusbedrijf ingeroepen om magazijnmedewerkers om te scholen tot webdesigners of digitale marketeers.
Tekort aan digitaal talent
Deze samenwerkingen laten zien hoe nieuwe manieren van educatie steeds belangrijker worden in een poging van bedrijven om het tekort aan digitaal talent op te lossen. “Tien jaar geleden was herscholing nergens een prioriteit”, zegt CEO en mede-oprichter Pierre Dubuc van OpenClassrooms tegen Business Insider. “Tegenwoordig investeren bijna alle grote bedrijven massaal in herscholing en omscholing om op die manier hun merk te verstevigen, hun personeel up-to-date te houden en hun werknemers aan zich te binden. Wat dat betreft is dit een omslagpunt.”
Dubucs bijdrage aan de groei van OpenClassrooms begon al vroeg. In 2001, toen de Fransman 12 jaar oud was, begonnen hij en mede-oprichter Matthieu Nebra met het ontwikkelen van online cursussen, omdat ze niet tevreden waren met de lessen op hun school.
Aanvankelijk als hobby, maar na een paar jaar werden de cursussen een echt bedrijf. Inmiddels is OpenClassrooms uitgegroeid tot een onderneming waar ongeveer 3 miljoen deelnemers in 130 landen opleidingen hebben gevolgd.
Het bedrijf geeft de garantie dat deelnemers die bij hen een diploma hebben behaald hun geld terugkrijgen als ze niet binnen zes maanden een nieuwe baan hebben gevonden. "Voor ons is dat de manier om er zeker van te blijven dat we het juiste curriculum opbouwen met de competenties waar de markt om vraagt en een stimulans ons cursusaanbod regelmatig te updaten", aldus de Dubuc.
Nieuwe AI-programmeurs bij Microsoft
Alle cursisten van Open Classrooms hebben een eigen mentor waar ze elke week een afspraak mee hebben via een video-bijeenkomst. Het bedrijf streeft naar een persoonlijke aanpak, maar let bij het samenstellen van haar lesprogramma's ook op specifieke wensen van klanten.
Bij Microsoft krijgen medewerkers bijvoorbeeld algemene AI-vaardigheden mee, maar ook meer specifieke cursussen op Azure, het cloudplatform van de techgigant. Tijdens de eenjarige opleiding hebben de deelnemers meer dan vijftig contactmomenten met hun mentor en ze sluiten het programma niet alleen af met een mastertitel maar ook met een Microsoft-diploma in AI.
Ed Steidl, topmanager bij Microsoft, zet OpenClassrooms naar eigen zeggen in om "beschikbare mensen binnen korte tijd inzetbaar, omgeschoold en terug op de arbeidsmarkt te krijgen".
Hoewel Steidl ook een rol ziet weggelegd voor traditionele opleidingsinstituten, gelooft Dubuc van OpenClassrooms dat deze instellingen het hoge tempo waarin bedrijven werknemers willen omscholen niet kunnen bijbenen. "Welk lokaal opleidingsinstituut heeft plek voor duizend potentiële AI-programmeurs", vraagt hij zich af. "De schaal waarop er behoefte is aan nieuwe kennis is voor hen een groot probleem."
De mede-oprichter van OpenClassrooms noemt een aantal voorbeelden om het succes van zijn opleidingsbedrijf te illustreren. Zo was er een energiebedrijf dat vanwege de digitalisering steeds minder technici nodig had. Het bedrijf besloot de overbodig geworden werknemers om te laten scholen tot IT-medewerkers en app-ontwikkelaars. "Bij dat opleidingsprogramma hadden we uiteindelijk een slagingspercentage van 90 procent", vertelt Dubuc, die dat een gemiddelde noemt voor bijna al zijn cursussen.
Het bedrijf richt zich echter niet uitsluitend op bedrijven die hun personeelsbestand radicaal moeten transformeren. Er zijn ook persoonlijke succesverhalen zoals dat van een cursist die zich vanuit de gevangenis liet omscholen tot freelance webdesigner en een kassamedewerker die nu drie keer zo veel verdient als digital product manager.