Maaltijdbestelbedrijf Takeaway lanceert Takeaway Pay. Deze dienst is speciaal bedoeld voor bedrijven om hun personeel te bewegen om maaltijden via de platformen van Takeaway te bestellen. De dienst wordt uitgerold in Europa en Israël.
Topman Jitse Groen van Takeaway spreekt van een ‘gamechanger’ voor het bedrijf. Hij gaat ervan uit dat met de dienst de bestelfrequentie van de bijna 17 miljoen klanten van Takeaway zal stijgen. Daarbij zouden bedrijven kosten voor bedrijfskantines kunnen besparen. Ook biedt Takeaway Pay werknemers meer keuze, zo klinkt het.
Bedrijven kunnen via Takeaway Pay budgetten toewijzen aan individuele werknemers of groepen op voorgezette tijden. Met deze budgetten kunnen zij eten bestellen dat door de werkgever wordt betaald. Bedrijven ontvangen aan het eind van de maand één factuur, waarmee de dienst ook HR-afdelingen werk uit handen neemt.
Analisten van ING menen dat met deze stap een volledig nieuw marktsegment wordt aangeboord. Dat geldt met name in markten waar het gebruikelijker is dat de werkgever betaalt voor de lunch, zoals in Duitsland.
Takeaway mikt op bedrijfslunch van werknemers
De nieuwe dienst wordt mede mogelijk gemaakt door de overname van de Israëlische branchegenoot 10bis. Vorig jaar telde Takeaway maar liefst 135 miljoen euro cash neer voor de marktleider in online maaltijdbezorging in Israël. 10bis pakt hoge marges op bedrijfslunches. Dat is een markt die Jitse Groen ook in Nederland wil bestormen, zei hij destijds.
“Bedrijfskantines zijn duur en niet altijd naar tevredenheid van werknemers”, zei Groen tegen De Telegraaf. “Met onze dienst bespaar je veel; je hoeft geen kantinemensen meer in dienst te houden.”
Het sterke aspect van Takeaway Pay is volgens ING de hogere bestelfrequentie. Bij 10-bis bestellen klanten doorgaans 85 keer per jaar. Een gemiddelde klant van Takeaway doet dit door de bank genomen twaalf keer per jaar.
LEES OOK: Het eten in bedrijfskantines is vaak niet te hachelen – daar wil Jitse Groen met Takeaway iets aan doen