Het was een jaar van vele hoogtepunten voor Jitse Groen, oprichter en CEO maaltijdbestelbedrijf Takeaway. Maar eentje springt er wat hem betreft bovenuit: de overname van de Israëlische branchegenoot 10bis.
Takeaway telde in juli maar liefst 135 miljoen euro cash neer voor de marktleider in online maaltijdbezorging in Israël. Met een reden: 10bis pakt hoge marges op bedrijfslunches. Dat is een markt die Jitse Groen ook in Nederland wil bestormen, zegt hij woensdag tegen De Telegraaf.
In Israël krijgen werknemers elke dag een voucher, waarmee ze voor een vast bedrag een lunchmaaltijd kunnen bestellen via 10bis. “Die lunch is voor de grote techbedrijven rond Tel Aviv een secundaire arbeidsvoorwaarde die gebruikt wordt om personeel te werven”, zegt Groen.
Voor werkgevers scheelt het een hoop administratieve rompslomp; via 10bis krijgen ze één rekening. De bedrijfskantines kunnen worden opgedoekt.
Groen wil dit concept nu ook geschikt maken voor de Nederlandse markt. Dat duurt volgens de Takeaway-topman nog enkele maanden. Dan is het maaltijdbestelbedrijf klaar om bedrijfskantines aan te vallen.
"Die zijn duur en niet altijd naar tevredenheid van werknemers", aldus Groen. "Met onze dienst bespaar je veel; je hoeft geen kantinemensen meer in dienst te houden."