Deze retailbranche behaalde voor het eerst een kwartaalomzet van meer dan een
miljard euro, meldde marktonderzoeker GfK woensdag.
Vergeleken met een jaar eerder werd 13,5 procent meer omgezet. Vooral tablets
en tabletaccessoires zijn nu meer verkocht. Dit zijn veelal dure producten
die momenteel enorm populair zijn. Volgens GfK waren er tot eind vorig jaar
in totaal 1,8 miljoen tablets in Nederland aan de man gebracht. Het
onderzoeksbureau rekent erop dat in 2013 alleen zo’n 2,5 miljoen stuks
worden afgezet.
Ook de omzet van laptops en netbooks steeg, hoewel er hiervan afgelopen
kwartaal iets minder over de toonbank gingen. Dit komt voornamelijk doordat
er steeds meer vraag bestaat naar duurdere ‘ultra thin’ modellen.
Op veel andere IT-producten als digitale camera’s en USB-sticks liep de omzet
wel terug.
Printers en inktcartridges deden het eveneens wat minder. GfK wijt dit aan de
trend dat consumenten tegenwoordig door nieuwe digitale mogelijkheden
simpelweg minder uitdraaien. E-tickets worden bijvoorbeeld vaak niet meer
geprint, omdat die ook overal via de tablet of smartphone tevoorschijn
getoverd kunnen worden. Inktcartridges stegen afgelopen jaar gemiddeld ruim
5 procent in prijs.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl