Jarenlang werkte Amar de Winter als retail development manager bij SPAR International.
Maar toen hij naar Indonesië verhuisde, vond hij het tijd om eindelijk aan zijn droom te werken: ondernemen – het liefst in de kledingindustrie.
In zijn zoektocht naar de juiste stof, ontdekte hij dat je kleding kunt maken van bamboe. Hij wilde er meteen mee aan de slag en richtte zijn merk Nooboo op.
Inmiddels is hij bijna 2 jaar bezig en verkoopt hij 200 shirts van bamboe per maand. Dat aantal wil hij in het komende jaar verdrievoudigen.
Waarom hij zo enthousiast werd van bamboe? “In Indonesië werd er al veel kleding met bamboe gemaakt. Ik had er nooit van gehoord, maar het is een hele zachte stof met fijne eigenschappen”, zegt hij.
“Het ademt goed, werkt zowel isolerend als verkoelend en heeft antibacteriële eigenschappen.” En volgens hem het grootste voordeel: “Het is een duurzaam alternatief voor katoen. Om katoen te maken heb je irrigatie nodig voor de planten, waardoor je veel water gebruikt. Bamboe groeit op alleen regenwater en zon tot wel 1 meter per dag. Per T-shirt bespaar je daarom zo’n 3.500 liter water.”
Veel enthousiaste klanten
Het lukte De Winter om vrij snel een leverancier te vinden waarmee hij T-shirts kon maken. Zijn zwager, een designer, ontwierp de shirts en ze konden in Indonesië geproduceerd worden. De Winter zette een website op en begon met de verkoop.
“Het sloeg vrij snel aan”, herinnert hij zich. “Mensen waren snel enthousiast, er was veel vraag. Daardoor groeiden we in ons eerste jaar hard." De Winter maakte in het eerste jaar meteen winst. "Daarom gaan we nu de collectie uitbreiden.”
“In het najaar ga ik vijf maanden naar Indonesië om aan de collectie te werken.” Hij wil in plaats van alleen maar tops ook truien voor mannen verkopen. Om die te lanceren, is hij een Kickstartercampagne begonnen.
“Dat werkt voor ons heel prettig. Op die manier weten we al voor de productie precies wat mensen willen hebben. Het is ook fijn om van tevoren al te weten dat je een deel hebt verkocht en dat mensen enthousiast zijn. En door een grotere collectie te hebben, hopen we in de toekomst ook een stuk meer te verkopen.”
Op het moment van schrijven heeft De Winter bijna 10.000 euro opgehaald van de 15.000 euro die hij nodig heeft om de lijn te lanceren. “Als het niet lukt om het doel te halen, is dat wel even lastig. Er is nu voor heel veel geld kleding besteld, en die bestellingen zouden we dan allemaal kwijt zijn.”
Of het nu lukt of niet, De Winter denkt over een jaar fors gegroeid te zijn. “Tegen die tijd hoop ik 600 kledingstukken per maand te verkopen, drie keer meer dan nu.”
Niet bang voor concurrentie
Hoewel er meer merken zijn die kledingstukken van bamboe verkopen – denk aan Bamigo – is hij niet bang voor hun concurrentie. “In mijn opinie zijn dat echt compleet andere merken. Wij richten ons veel meer op het duurzaamheidsaspect en we werken alleen met natuurlijke materialen, dus ik denk niet dat Nooboo en Bamigo elkaar bijten.”
Zijn doel op de lange termijn? “Ik zou het leuk vinden als ik van Nooboo ooit een heel groot merk kan maken dat mensen over de hele wereld kennen. Ik merk nu al dat onze klanten op Kickstarter uit alle hoeken van de wereld komen, dus het lijkt mij mooi om die lijn door te zetten.”
“Ik hoop dat je over een paar jaar onze T-shirts kunt kopen in duurzame winkels over de hele wereld.”