- Mensen die klant willen worden bij T-Mobile, maar onlangs zijn aangesloten aan het glasvezelnetwerk van KPN, betalen 15 euro meer dan andere klanten.
- Dat komt doordat T-Mobile het netwerk huurt van KPN en daar naar eigen zeggen fikse bedragen voor moet betalen.
- KPN laat tegenover De Telegraaf weten dat T-Mobile de bedragen overdrijft en KPN de schuld wil geven van een prijsverhoging.
- Lees ook: Delta steekt €2 miljard in glasvezel en opent zo de aanval op KPN en Ziggo
Mensen die graag glasvezelinternet via T-Mobile willen afsluiten, maar net zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN, zijn extra duur uit. De Telegraaf meldt dat de internetprovider 15 euro bovenop de reguliere abonnementskosten rekent voor deze mensen.
Die prijsverhoging is nodig omdat T-mobile een hoog bedrag aan KPN moet betalen om gebruik te kunnen maken van het glasvezelnetwerk. Pieter de Klein, chief strategy & transformation officer bij T-Mobile Nederland laat tegenover De Telegraaf weten: “Voor een 1 gigabit-verbinding rekent KPN ons 36 euro per maand, wat meer is dan wij onze klanten via ons reguliere tarief voor zulke snelheden laten betalen. Daarbovenop hebben we zelf ook nog kosten.”
Maar het geldt niet voor het héle glasvezelnetwerk van KPN, beweert T-Mobile. Volgens hen betalen ze een stuk minder voor gebruik van het netwerk op plaatsen waar dit technisch iets anders in elkaar steekt. Klanten die daar op het KPN-netwerk zijn aangesloten, hoeven dus niets extra’s te betalen.
KPN zegt dat T-Mobile de bedragen overdrijft
KPN erkent tegenover de Telegraaf dat T-Mobile in eerste instantie die 36 euro per 1-gigabit-verbinding moet betalen, maar zegt dat het in de realiteit nooit zal gebeuren. Vooral omdat het om een groter aantal verbindingen gaat dan slechts een enkele. De KPN-woordvoerder laat ook weten dat T-Mobile dit weet en de bedragen overdrijft.
KPN stelt dat T-Mobile een poging doet om hen de schuld te geven van een prijsverhoging.
T-Mobile geeft op dit moment eerlijk toe dat de klanten die onlangs op het glasvezelnetwerk van KPN zijn aangesloten, beter niet bij hen klant kunnen worden. Door de prijsverhoging kost een abonnement 5 euro meer dan bij KPN.
Het bedrijf biedt de mogelijkheid toch aan, maar doet dit meer om een signaal te geven aan de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Die instantie houdt normaliter concurrentie in de gaten, maar houdt geen oogje op de breedbandmarkt, omdat dit twee jaar geleden overbodig bleek.
De ACM werkt op dit moment aan een ontwerpbesluit waarmee regulering toch weer wordt ingesteld. T-Mobile is hier voorstander van.