Klanten van IKEA kunnen momenteel nog geen meubels bestellen via de website van de meubelboulevard. Door de artikelnummers op te geven bij Loopjongens.nl, kan dit wel. De Amsterdamse startup wil uitgroeien tot een bedrijf dat bestellingen bij meerdere winkels in één keer bezorgt.
Bedrijf: Loopjongens.nl
Product: Loopjongens.nl maakt het voor klanten mogelijk om producten
van winkels die geen webshop hebben, online te bestellen. Momenteel bezorgt
de startup alleen producten van IKEA, maar binnenkort wordt het ook mogelijk
om producten uit andere winkels te bestellen. “Wij zijn te vergelijken met
een jongetje dat het boodschappenlijstje afhandelt van zijn moeder”, legt
mede-oprichter Jair Stenhuijs uit.
Waar? Loopjongens is gevestigd in Amsterdam en bezorgt in heel
Nederland.
Wie? Jair Stenhuijs, Richard van der Linde en Jordy Mudde.
Stenhuijs en zijn vennoten maken regelmatig het ritje naar de IKEA om
bestellingen bij elkaar te verzamelen. Dit werk zal binnenkort worden gedaan
door een student, verwacht Stenhuijs.
Sinds de officiële lancering eind februari gaan de zaken namelijk goed. Mensen
die geen tijd of zin hebben om door het “doolhof” van de IKEA te struinen,
weten Loopjongens volgens de marketingman via sociale media verrassend snel
te vinden.
Hoe kwam het idee tot stand?
“Toen Van der Linde online een bestelling wilde plaatsen bij IKEA, verbaasde
hij zich over het feit dat dit niet mogelijk was. Waarschijnlijk heeft IKEA
dit zo lang mogelijk uit willen stellen, omdat de wandeling door de winkel
een belangrijk onderdeel is van de winkelervaring. Vervolgens heeft Van der
Linde zijn idee voorgelegd aan mij en Mudde, die met zijn distributiebedrijf
de bezorgingen op zich neemt.”
IKEA wil binnenkort de helft van het assortiment aanbieden op een eigen
webshop. Worden jullie hierdoor niet overbodig?
“Eigenlijk hadden we wel verwacht dat IKEA dit vroeg of laat zou doen. Daarom
hebben we aan het begin besloten om niet alle eieren in één mandje te
stoppen. We willen snel uitbreiden door ook het assortiment te bezorgen van
bouwmarkten, andere meubelwinkels en mogelijk ook webshops. Onze dienst
wordt uniek omdat klanten in één bestelling producten van verschillende
winkels kunnen laten bezorgen. Dat scheelt geld en tijd, want klanten hoeven
maar een keer thuis te zijn om de bestelling af te nemen.”
Hoe zijn jullie gefinancierd?
“Tot nu toe hebben we alles zelf betaald. We hebben ook nog geen grote
investeringen hoeven doen.”
Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
“De weg vinden in de IKEA, gek genoeg. Sommige producten staan namelijk niet
in de winkel, maar in een apart depot. Daarom moesten we nog een efficiënte
manier bedenken om de bestellingen op te halen.”
Hoe houden jullie de dienst betaalbaar voor klanten?
“We huren mensen in die in de winkel staan en in één keer alle inkopen doen.
Daarbij heeft onze distributiepartner, het bedrijf van Mudde, sowieso al
busjes rondrijden in het hele land. Omdat deze busjes vaak ruimte over
hebben, kunnen ze onze bestellingen goedkoop ophalen en bezorgen. Onze
dienst blijft een ‘economy of scale’, die rendabeler wordt naarmate we meer
klanten hebben.”
Wat is jullie grootste zorg?
“Het wordt onze grootste uitdaging om de assortimenten van verschillende
winkels te integreren in onze website. Bij IKEA hebben we het geluk dat alle
producten online staan met artikelnummers, maar bij andere winkels hebben we
dat voordeel niet.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl