Waarom kun je wel online kiezen uit tientallen pizzabezorgers en reisbureau’s, maar is er geen marktplaats voor kappers? Treatwell.nl brengt daar verandering in.
Een team doorgewinterde internetondernemers, met interesse en expertise in online marktplaatsen. Zo kun je de vier oprichters van Treatwell omschrijven.
Laurens Groenendijk en Martijn Rozendaal komen van etenbestelsite Just-Eat, Erik Wienk werkte als financieel directeur bij Booking.com en Jan-Willem van Boeckel heeft er jaren op zitten in verschillende functies bij de grootste producent van consumentengoederen ter wereld, Procter & Gamble.
Nu bundelen ze de krachten voor een nieuw initiatief: een boekingssite voor kappers, beautysalons en spa’s. Treatwell is op dinsdag 1 oktober in de lucht gegaan. Niet geheel toevallig komen de expertises uit hun vorige banen van pas bij dit project.
Business Insider sprak met één van de oprichters, Laurens Groenendijk. Hij is de bedenker van de Nederlandse thuisbezorgdienst Hapgips, die in 2007 is overgenomen door Just-Eat.
Bedrijf: Treatwell
Wie? Laurens Groenendijk, Maarten Engelen (CTO), Jan-Willem van Boeckel, Martijn Rozendaal en Erik Wienk.
Product: Een online marktplaats waar je terecht kunt voor kappers, beautysalons en spa's.
Hoe kwamen jullie op het idee?
"Mijn achtergrond ligt bij Just-Eat.nl. Daar heb ik begin 2012 mijn aandelen verkocht. Mijn vrouw opperde vervolgens het idee om hetzelfde concept als Just-Eat met kappers te doen. Ik kwam via mijn broer in contact met Jan-Willem van Boeckel, die al drie jaar met dit idee rondliep. We besloten een biertje te drinken in Den Haag, en het klikte wel. Jan-Willem kwam met Erik Wienk, en ik bracht mijn oude compagnon van Just-Eat mee, Martijn Rozendaal. Later kwam de technische man Maarten Engelen erbij."
Waarom was dit er nog niet?
"Het grote probleem is: hoe krijg je de agenda van de kapper op jouw platform? Dat is best een moeilijk probleem om op te lossen, daarom is het nog niet op grote schaal gebeurd. Bij Just-Eat kun je in principe een oneindig aantal boekingen doen. De pizza komt dan alleen wat later. Maar een kapper heeft een beperkte capaciteit."
"Wij hebben het Booking.com-model toegepast. Daar biedt een hotel tien kamers per dag aan. Als er één wordt geboekt, dan zijn er nog negen over enzovoorts. In plaats van in agenda's zijn wij in stoelen gaan denken, met een maximumcapaciteit van één stoel. Een salon zegt: dinsdag om 12 uur ben ik boekbaar of niet. Vervolgens kunnen ze na een boeking de plek weer open zetten als ze dat willen. Een kapsalon heeft vaak meer dan één werknemer of stoel."
Hoe werkt het voor de kappers?
"Ze krijgen een order binnen en kunnen die weigeren of accepteren. In principe moeten ze altijd ja zeggen, omdat ze hebben aangegeven dat ze beschikbaar zijn. Anders hebben ze ons foute informatie verstrekt. Weigeren ze een afspraak, dan gaat iemand van ons bellen. Er zit een duidelijke menselijke stap tussen. Iedereen die denkt dat je dit volledig kan automatiseren, heeft het mis."
Wat is jullie verdienmodel?
"Kappers betalen 199 tot 399 euro opstartkosten. Daarnaast betalen ze 15 procent commissie over elke transactie. Die is iets lager bij hogere opstartkosten."
"Van de opstartkosten worden de foto's gemaakt die op Treatwell komen en wordt de prijslijst in het systeem gezet. We hebben een redelijk groot team om die informatie uit de markt te halen. Dat is soms nog weleens lastig. Wij moeten weten hoelang een behandeling duurt, zodat we het in kunnen plannen. Maar kapsalons kunnen dat niet precies zeggen als je het ze vraagt."
Zeiden er ook kappers nee?
"Over het algemeen werden we met open armen ontvangen. De Groupon-jongens gingen ons voor: die vragen 50 procent commissie. Dan is 15 procent natuurlijk niks. Een paar ketens durfden het nog niet aan vanwege de operationele impact. Ongeveer 10 procent van de markt werkt met een eigen kassasysteem. Wij kunnen ons systeem nog niet koppelen aan hun systemen. Als dat wel kan, denk ik dat ze alsnog ja zullen zeggen."
Hoe zijn jullie gefinancierd?
"We hebben alles zelf betaald, tegen de 1 miljoen euro. We zijn nu in gesprek met durfinvesteerders. Dan gaat het wel om de grote jongens, de top 25 van Europa."
Hoe gaan jullie groeien?
"Eerst willen we de grote steden in Nederland aansluiten. Daarna willen we snel uitbreiden naar Duitsland, begin volgend jaar, zodat we financiering binnen kunnen halen. We hebben Duitsland nodig, omdat we Nederland redelijk snel onder controle kunnen brengen."
"Er zijn een aantal grote partijen nu aan het starten, maar de markt is nog jong. Er zijn twee vergelijkbare bedrijven in de VS en in Europa is de grootste concurrent het Britse Wahanda. Op een gegeven moment zal er een pan-Europese speler ontstaan. Het is daarom essentieel dat we snel een groot achterland opbouwen. Hoe harder wij groeien, hoe meer funding we krijgen. Degene met het meeste geld, wint het spelletje."
"We willen in 2016 zo'n 19.000 salons in Nederland en Duitsland hebben aangesloten. Nu bij lancering in Amsterdam zijn dat er 200. Over een jaar of twee hebben we misschien genoeg financiering om een aantal overnames te doen, bijvoorbeeld in Scandinavië. Daar is nu nog niks vergelijkbaars. Op een gegeven moment kun je niet meer organisch groeien en moet je overnames doen, dat heb ik met Just-Eat gezien."
Is er geen grote concurrent in Duitsland?
"In Duitsland zijn er één of twee initiatieven, maar die focussen zich alleen op kappers. Ik geloof dat je de consument de keuze moeten geven. Niet alleen een kapper, maar ook een beautysalon en een nagelstudio." [In Nederland bestaat Beautybookers.nl, maar die richt zich voornamelijk op beautysalons, red]
Waar gaat het meeste geld aan op?
"Het onderliggende businessmodel is hetzelfde als bij Just-Eat. Dit is een hyperlocal business. Je moet stad voor stad groeien en een lokaal aanbod hebben. Vervolgens is het relatief makkelijk om hoog in Google te komen. Als je mij vraagt waar het meeste marketingbudget naartoe gaat, dan zeg ik: Google, Google en Google."
"Voor de rest ligt de focus op sales. Van de 18 mensen die nu bij Treatwell werken zijn er vijf sales. Voor het einde van het jaar moeten we twintig verkopers hebben, denk ik. Ik zeg weleens: dit is geen internetbedrijf, maar een salesbedrijf. Dat is essentieel voor zo'n marktplaats."
Wat is er anders aan Just-Eat dan aan Treatwell?
"De communicatie met bedrijven is minder moeilijk. Bij Just-Eat hadden we te maken met veel allochtone klanten. Dat kostte iets meer moeite. Ook heb ik nu een salesteam van 5 vrouwen, terwijl het bij Just-Eat voornamelijk mannen waren. Vrouwen hebben iets meer feeling met beauty."