Voor veel beginnende artiesten is het muziekalbum geen grote inkomstenbron, maar eerder een manier om de publiciteit te krijgen die nodig is om concertzalen te vullen. Getbounty.nl springt hier op in door liedjes te verkopen voor de prijs van een tweet.

Bedrijf: Getbounty.nl

Product: Bezoekers van deze website kunnen gratis en legaal liedjes downloaden van artiesten als The Medics en Diggy Dex. Als tegenprestatie moeten de muziekliefhebbers wel een tweet plaatsen waarin de artiest wordt gepromoot.. Gebruikers krijgen ook meteen de mogelijkheid om de betreffende artiest of band te volgen, al blijft dit optioneel.

Wie? Nick Knijnenburg, Hidde van Manen, Charlotte Breeman en John Davies, allen student aan de Hogeschool van Amsterdam

Waar? Amsterdam

Toen de oprichters van Getbounty tijdens een minorprogramma in ondernemerschap samen een projectgroep vormden, was het laatste wat ze verwachtten dat ze met deze groep onbekende gezichten een onderneming zouden starten. Nu staan ze samen voor een grote uitdaging: een platform maken waar goede muziek wordt verkocht voor de prijs van een tweet. Mede-oprichter John Davies legt uit.

Hoe is het idee ontstaan?
“Ik heb het idee bedacht. Voordat ik met deze start-up begon, heb ik gewerkt bij een webdesignbureau in Amsterdam. Daar hoorde ik voor het eerst over het concept van ‘social payment’. Ik hoorde dat het cornflake-merk Kellogg’s in Londen een proefversie van hun producten ruilde voor een tweet. Ik vond dat zo interessant dat ik dit concept in Nederland wilde introduceren. Vooral voor startende artiesten vond ik social payment interessant, omdat die vaak social media nodig hebben om een achterban op te bouwen. Vanuit dat idee zijn we ons platform gaan bouwen.”

Verdienen jullie op dit moment al aan de liedjes die met een tweet worden gekocht?
“Momenteel werken we nog met een freemium-model, maar we zijn nu druk bezig om verdienmodellen te ontwikkelen. Die willen we gaan introduceren zodra we klaar zijn met onze testfase. We willen nu eerst zo veel mogelijk muziek aanbieden op onze site.”

Waarom heb niet je de keuze gemaakt om tweets om te ruilen voor iets anders dan muziek?
“In de muziekindustrie zijn er veel opkomende artiesten - onder andere door de vele talentenprogramma’s. Deze waren voor ons heel gemakkelijk om te benaderen en waren ook gelijk enthousiast over het idee. Veel artiesten zien social media als hun belangrijkste promotiemiddel. Traditionele vormen van reclame zijn vaak heel duur, terwijl artiesten meestal maar een klein budget hebben. Als ze op zoek gaan naar alternatieven, komen ze bij ons uit.”

Hoe selecteren jullie muziek die wordt aangeboden op Getbounty?
“Wij laten experts die veel kennis hebben over bepaalde genres - mensen die vaak al werken in de muziekindustrie - bepalen welke muziek van toegevoegde waarde is voor site. We willen namelijk absoluut niet een platform worden waar Jan en alleman zijn muziek plaatst. Zo willen we de kwaliteit van ons platform bewaken. Getbounty moet de plek worden waar mensen nieuw talent ontdekken.”

Hoe zijn jullie gefinancierd?
“Momenteel hebben we alleen ons eigen geld in de website geïnvesteerd. Zo veel geld is er ook nog niet nodig, omdat wij als student nog niet hoeven te worden betaald. We zijn nu wel op zoek naar financiers, omdat we moeten investeren in een nieuwe versie van onze site. We overwegen om geld op te halen via Kickstarter.”

Wat is jullie grootste zorg voor de toekomst?
“Dat platenmaatschappijen ons gaan tegenwerken. Als een artiest die bij ons een album heeft geplaatst een platencontract krijgt, zijn we meteen die artiest kwijt. Ik vrees dat platenmaatschappijen gaan dreigen met rechtszaken als we hierna nieuw materiaal willen plaatsen.”

Hoe moet Getbounty er over vijf jaar uitzien?
“We willen een visuele en interactieve website worden waar je meteen bij binnenkomst warm wordt gemaakt met goede muziek.”

Lees ook op Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl