Bedrijf: Fuel.

Product: Fuel legt contacten tussen studenten op universiteiten en
investeerders.

Wie? Chris Dijk.

Waar? Amsterdam.

Hoe breng je twee werelden die elkaar nodig hebben, maar elkaars taal niet
spreken, toch met elkaar in contact? Fuel is een startup die de universiteit
en de markt aan elkaar wil koppelen.

Het idee komt van serial entrepreneur Chris Dijk (36): “De kern is 'hoe kan ik
ideeën zo snel mogelijk naar de markt brengen?' Matchmaking dus, iemand bij
een universiteit aan een zakenpartner koppelen.”

Hoe wil je dat gaan doen?

“Wat Kickstarter doet voor de creatieve en culturele sector, dat kunnen wij
voor de technische en zakelijke sector. Technische universiteiten en het
bedrijfsleven spreken niet dezelfde taal. Wij gaan heel erg zitten op het
marketen van ideeën.”

“Neem bijvoorbeeld Gorilla Glass. De bedenkers maakten dat als glassoort voor
de architectuur. Maar nu laten ze er electriciteit doorheen lopen en zit het
op elke Samsung-telefoon. Je moet mensen anders laten kijken naar hun
ideeën. Dat wordt onze USP (unique selling point, red.).”

“De behoefte is groot. Bedrijven als Philips en ASML zijn op zoek naar
aansluiting met technologiestudenten en technologiestartups. Aan de andere
kant zijn er studenten die ideeën willen vermarkten. Zij worden onze klant,
niet de universiteit. Al hebben de universiteit nog wel nodig om toestemming
te geven en ons van contacten te voorzien.”

Dijk begon een klein jaar geleden met Fuel. Hij 'zit in heel veel bedrijven'.
“Officieel ben ik de oprichter, maar ik ben ook de eerste die vervangen
wordt. Ik ben nu al aan het kijken wie in juli of augustus de baas moet
worden.”

“Er was al een developer fulltime bezig aan Fuel. Sinds januari wisten we: we
hebben hulp nodig. Toen hebben we ons aangemeld voor StartupBootCamp.”

Maar je hebt vaker startups gecoacht; waarom is een 'business accelerator'
interessant voor jou?

“Het is een soort pressure cooking in drie maanden. Ik heb weleens
presentaties gedaan voor investeerders, maar niet elke twintig minuten
opnieuw. Die snelheid maakt het spannend. Iets opzetten buiten Europa, dat
is ook nieuw. Dat zit nu wel in ons idee. Ik ben ook niet eerder bezig
geweest met het aantrekken van bedragen boven de twee ton, dat gaat nu wel
gebeuren.”

Hoe ga je geld verdienen?

“Als je moet draaien op inschrijvingsgeld, dan is er een soort plafond. Daarom
zullen we een fee vragen voor elke deal die wij maken, dus als iemand
funding krijgt of een partner vindt.”

"Er zijn wel bedrijven die ongeveer hetzelfde doen, maar wij kunnen
sneller zijn. Het traject duurt bij hen maanden en ze vragen tien tot
honderdduizend euro voor een idee. Wij willen 100 tot 150 euro per contact,
en 3 to 5 procent van een deal. Dat is veel lager dan bij andere bedrijven.
Wij willen liever een lagere vergoeding die we sneller krijgen uitgekeerd.”

Waar zie je jezelf over twee jaar?

“Sowieso in Amerika. En ik zou graag een hub hebben in een innovatief land in
Azië. Ik hoop dat het dan een keer gelukt is om iemand met een goed idee
binnen 48 uur aan een investeerder te hebben gekoppeld. Dus van een idee op
een bierviltje naar een deal in 48 uur.”

Lees ook:

't Gat in de Markt: iedereen zijn eigen schoenenwinkel

't Gat in de Markt: Laat meerdere makelaars je huis
verkopen

't Gat in de markt: Een maatpak aanmeten op kantoor

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl