Lekkende protheses of een onnatuurlijke haarlijn. De horrorverhalen als gevolg van cosmetische ingrepen zijn bekend. Het bedrijf Kliniekbemiddelaar.nl selecteert op basis van ervaringen op internet naar eigen zeggen de populairste en beste klinieken.

Deze week lanceerde het bedrijf Kliniekbemiddelaar zijn website. Op kliniekbemiddelaar.nl staat per provincie bij welke klinieken je het best terecht kunt voor onder meer borstvergrotingen, haartransplantaties of schaamlipcorrecties. De selectie wordt gemaakt op basis van reacties van klanten die het bedrijf van het internet plukt.

Z24.nl sprak met algemeen directeur en medeoprichter Edwin van Wooning.

Bedrijf? Kliniekbemiddelaar

Wie? Edwin van Wooning en Patrick Kant

Waar? Vooralsnog alleen in Nederland

Hoe is het idee ontstaan? 

"Ik ben ook directeur van de Nederlandse Haarstichting. Die organisatie licht mensen voor die een haartransplantatie willen, en stuurt ze door naar de juiste klinieken. We merken dat het vaak onduidelijk is waar je moet zijn voor een goede cosmetische ingreep. Iedereen pretendeert de beste te zijn, maar je hoort regelmatig slechte verhalen. Daarom willen we het kaf van het koren scheiden. Ook merkte ik dat door de recessie veel mensen een cosmetische ingreep uitstellen. Mensen die ons laten bemiddelen, ontvangen een voucher waarmee ze korting op de behandeling krijgen."

Heb je ook persoonlijke ervaringen? 

"Bij mij is alles wat mis kon gaan, misgegaan. Toen ik student was heb ik in Turkije een haartransplantatie ondergaan. Dat was amateuristisch werk. Na een goede behandeling zou het haar op zo'n negentig procent van het oppervlak moeten groeien. Bij mij was dat zo'n op zo'n vijftien procent. Ik had dus hier en daar wat plukjes haar. Ook mijn haarlijn was veel te recht."

Op basis waarvan raden jullie klinieken aan of af?  

"Daarvoor gebruiken we reacties op tien ervaringssites. Bijvoorbeeld van kliniekervaringen.nl en haarweb.nl. Maar ook op fora van Libelle en Viva. Omdat die sites de ip-adressen controleren, kunnen we er van uitgaan dat het echte ervaringen zijn."

"We checken wekelijks of er nieuwe ervaringen zijn gedeeld en of er nieuwe klinieken zijn bijgekomen. We nemen klinieken met veel slechte beoordelingen niet mee. Ook kunnen mensen zelf hun ervaringen per kliniek en per behandeling invullen op onze site. Omdat de site net live is, staan er nu nog cijfers van de Amerikaanse ervaringssite realself.com."

Hoeveel klinieken zijn er aangesloten? 

"In Nederland zijn er een kleine 120 klinieken. Inmiddels heeft de helft van de beste klinieken zich bij ons aangesloten. Van de overige klinieken heeft ongeveer een kwart zich aangesloten.  We verwachten dat dit er snel meer worden. Van de acht haartransplantatieklinieken in Nederland doen er zelfs al zeven mee."

Waarin hebben jullie moeten investeren? 

"Vooral in de ontwikkeling van de site. Verder hebben we duizenden euro's aan benzine besteed voor de bezoeken aan de klinieken. En we hebben flink geïnvesteerd in AdWords."

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit? 

"We werken op no cure no pay-basis. Wie ons laat bemiddelen, krijgt vouchers voor verschillende klinieken toegestuurd. Als een cliënt een voucher bij zo'n kliniek inlevert, krijgen wij van die kliniek een fee van gemiddeld zo'n 2,5 a 5 procent. Een bijkomend voordeel voor de klinieken is dat wij bijvoorbeeld hun marketing voor een deel uit handen nemen."

En hoe weten jullie dan zeker dat klinieken die fee inderdaad betalen? 

"Drie maanden nadat we vouchers hebben gestuurd nemen we contact op met de cliënt om te controleren of de behandeling inderdaad is ondergaan. Als we merken dat klinieken ons de fee bewust niet betalen, sluiten we ze uit van bemiddeling."

Wat zijn jullie toekomstplannen? 

"We zijn in contact met verschillende BN'ers die Kliniekbemiddelaar in het buitenland willen uitrollen. Emile Ratelband wil het bijvoorbeeld in Duitsland opzetten. Ook hebben we al contacten met Brazilië en China. Met de VS en Duitsland en Zuid-Korea zijn dat de grootste markten voor cosmetische ingrepen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl