Bedrijf: SocialExpress

Product: Software in de vorm van een online dienst waarmee relevante
berichten op sociale media realtime worden doorgestuurd naar de
juiste afdeling binnnen een bedrijf.

Wie? Ivo Minjauw, Kristof Leroux en Arjan Dost

Waar? Amsterdam en Gent

Wie wel eens een boos tweetje de wereld in heeft gestuurd nadat hij weer eens
beroerd geholpen was door zijn bank, weet dat ze bestaan. Beltaalde
medewerkers die sociale media afstruinen op zoek naar informatie over het
bedrijf.

Op die manier proberen ze ontevreden klanten te bereiken en te helpen en
eventuele negatieve beeldvorming in te dammen. Het is een begin. Maar het
kan veel beter denken Ivo Minjauw en Kristof Leroux.

Investeerders en klanten

SocialExpress, de startup van Leroux en Minjauw, wil meer zijn dan een
bedrijfje met het zoveelste tooltje dat sociale media afstruint naar voor
bedrijven relevante informatie. Het wil sociale media echt integreren in het
bedrijf.

En daar is kennelijk grote behoefte aan. Philips, ABN Amro en de Nederlandse
Spoorwegen - niet toevallig een bedrijf waar veel over getweet wordt -
hebben interesse in de software van SocialExpress. Financiering lijkt ook
geen probleem. Er wordt al met diverse investeerders gepraat.

Des te opmerkelijker is het feit dat het bedrijfje pas een paar maanden
bestaat. Minjauw liep al een tijdje rond met het idee om een bedrijfje op te
richten dat bedrijven zou helpen met de informatie afkomstig van sociale
media, en had zich aangemeld voor het programma Startupbootcamp Amsterdam,
waar een aantal uitverkoren startende ondernemers op weg worden geholpen.

Drie weken voordat Minjauw zijn idee in Amsterdam ging pitchen, liep hij
Leroux tegen het lijf op een conferentie in Brussel. "Het was nogal saai",
aldus Leroux, "En dus raakten we aan de praat." De twee besluiten
samen door te gaan. Kristof is verantwoordelijk voor het technische gedeelte
en Ivo is verantwoordelijk voor het commerciële gedeelte. De twee weten in
Amsterdam de jury te overtuigen en mogen als een van de tien uitverkoren
teams meedoen aan het programma, en gaan, bij Startupbootcamp leren ze de
deelnemers 'groot' denken, door het leven als Chief Technology Officer en
Chief Executive Officer.

Philips

Een van de eerste dingen die Leroux en Minjauw doen zodra ze in Amsterdam
zitten, is praten met klanten om hun ideeën te testen. Tijdens een van die
gesprekken blijkt er sprake van een misverstand. "Philips had begrepen
dat wij software wilden maken die informatie van sociale media precies daar
terecht zou laten komen, waar hij het meest nuttig was", vertelt
Minjauw. Het was even schakelen, want zo hadden de twee het nog niet
bekeken, maar ze zagen meteen de potentie van dat idee dat zelfs de kern is
van hun nieuwe product.

"Informatie van sociale media blijft al snel hangen bij de pr-afdeling",
zegt Minjauw. "Wij keren de boel om. In plaats van dat informatie
bovenaan bij het management terechtkomt, komt hij eerst bij de persoon
terecht die echt wat met de informatie kan. Dus een tweet over iemand die
moppert dat zijn tas op Schiphol niet op de band ligt, komt terecht bij de
afdeling bagageafhandeling. Pas als het er bijvoorbeeld vijftig zijn of
meer, dan gaat er een berichtje naar het management. Want dan is het pas
informatie die ze daar moeten weten."

Leroux: "En onze software zorgt ervoor dat elk persoon een sexy rapportje
krijgen met precies die informatie die hij nodig heeft. Bedrijven kunnen
zelfs aangeven wie, wanneer, wat moet weten."

De komende maanden wordt de software getest bij een aantal grote bedrijven en
moet Leroux nog flink wat programmeren. Maar in 2013 gaan ze echt omzet
draaien, "zeker nu we met Arjan Dost ook een ervaren salespersoon
hebben."

Lees ook:

't Gat in de markt: 'Hiermee kan je moeder een app maken'

't Gat in de Markt: reclame op een papieren beker

‘t Gat in de Markt: Afhaalmaaltijd van mama

't Gat in de Markt: zappen door online video's

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl