Van bank switchen was tot enkele jaren geleden een hachelijke onderneming. Je
moest alles zelf regelen, met alle risico’s van dien: bijschrijvingen die op
de oude rekening terechtkwamen of automatische incasso’s die niet waren
omgeboekt.
Vier jaar geleden hebben banken de overstapservice ingevoerd, waarmee
consumenten veel werk uit handen is genomen. Zo worden overboekingen naar je
oude rekeningnummer nog ruim een jaar automatisch doorgestuurd naar je
nieuwe rekening.
De komst van de overstapservice betekent echter niet dat je met je armen over
elkaar kunt zitten. Er valt nog veel werk te verrichten. Zo moet je zelf een
nieuwe bankpas aanvragen en aan je werkgever je nieuwe rekeningnummer
doorgeven. Vergeet ook niet je oude rekening schriftelijk op te zeggen, want
deze wordt vaak niet automatisch opgeheven; de overstapservice ten spijt.
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat kan ook gebeuren met de
overstapservice. Check daarom goed of de oude bank in het overzicht van
periodieke overboekingen niets is vergeten. En regel je zaken tijdig, want
de overstapservice stopt na dertien maanden. Je wordt daar overigens wel een
maand van tevoren door je nieuwe bank op geattendeerd.
Ondanks de goede intenties van de overstapservice verloopt de switch
niet altijd vlekkeloos. Soms wil een oude bank de zaak traineren door
bijvoorbeeld een gebrekkige informatievoorziening.
Recent onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat een op de zes
overstappers het afgelopen jaar tegen dergelijke obstakels is opgelopen.
Toch belonen de meeste consumenten de service met een ruime voldoende: een
7,3.
Hoewel de overstapservice daarmee een succes lijkt, is het onduidelijk
of deze dienst een lang leven beschoren is. De komst van een gezamenlijke
Europese betaalmarkt (Single Europ Payments Area, SEPA) kan alles namelijk
op losse schroeven zetten.
De overstapservice is nu mogelijk omdat alle Nederlandse banken collectief één
centrale processor gebruiken, Equens, het voormalige Interpay. Deze beheert
één centrale databank van alle Nederlandse rekeningen en voert alle
interbancaire transacties in ons land uit.
Met de komst van de nieuwe betaalmarkt kunnen banken de transacties
straks ook door buitenlandse organisaties laten verwerken. Het is de vraag
of de overstapservice dan niet technisch te ingewikkeld wordt, met al die
verschillende verwerkers.
Banken hebben aangegeven de overstapservice te willen voortzetten, maar of
sprake zal zijn van een gelijkwaardig alternatief is de vraag.
Tot het zover is kun je nog gewoon van de service gebruik maken. Ruim 360.000
Nederlanders zijn je al voorgegaan
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl