Zelden zal een blessure van één sporter zoveel invloed hebben gehad op de populariteit van een sport als geheel.
De dijbeenbelessure van Sven Kramer, waardoor hij vorig seizoen niet meedeed aan wedstrijden, was niet alleen vervelend voor Kramer, maar voor de hele schaatswereld. De Olympisch kampioen op de .5000 meter van Vancouver is namelijk een echt kijkcijferkanon.
Het Duitse sportmarketingbureau Sport + Markt constateert dat het televisiepubliek voor internationale schaatswedstrijden is verdubbeld sinds Kramer weer meedoet. Tenminste, het Nederlandse publiek, maar dat is ook de overgrote meerderheid van het wereldwijde publiek.
Vanaf het begin van het schaatsseizoen op 1 november tot 12 december 2011 trokken schaatsuitzendingen alles bij elkaar opgeteld 61,2 miljoen (Nederlandse) kijkers. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de 30,6 miljoen kijkers die op schaatsen afstemden in dezelfde periode vorig jaar, toen Kramer niet meedeed.
Sportmarketeer Floris van Dam van Sport + Markt: “Sven Kramer is een ontzettend populair sporticoon in Nederland en deze nieuwe data laat het ongelofelijke effect van zijn terugkeer in de schaatswereld zien. Marianne Timmer was vorig seizoen ook voor een groot deel afwezig, wat nog een klap voor de sport was. Natuurlijk, is dit niet alleen goed nieuws voor de sport maar ook voor de merken die zich aan de sport verbonden hebben, omdat het bereik en de ‘impact’ van hun investering veel groter zal zijn.”
Na voetbal is schaatsen in Nederland de populairste kijksport.