"Tot 2015 verwachten wij een jaarlijkse groei van 10 tot 12 procent in
onze verkoop”, zegt Mayank Pareek, verantwoordelijk voor de marketing &
sales bij Maruti Suzuki, het grootste autoconcern van het subcontinent.

Dit Japans/Indiase concern heeft het hoofdkwartier in Gurgaon, een
satellietstad van de Indiase hoofdstad New Delhi, en produceerde vorig jaar
735.000 auto’s. In 2010 moeten er een 1,25 miljoen vierwielers van de band
rollen. Daarvan is een miljoen bestemd voor Indiërs.

Maruti Suzuki is in eigen land met een marktaandeel van 55 procent met grote
voorsprong marktleider, vertelt Pareek. Het Japanse Hyundai is nummer twee
met 18 procent, Indiaas trots Tata completeert met bijna 18 procent de top
drie. De overige autoconcerns hebben marginale marktaandelen.

De afgelopen week maakten Indiase media melding van wegzakkende
autoverkopen. Tata, dat bezig is met het opzetten van een fabriek voor de
productie van een auto die iets meer dan 2.000 euro gaat kosten, zinspeelde
op het voor een paar dagen stopzetten van de productie van een bestaande
fabriek.

Bij Maruti Suzuki maakt men zich desondanks geen zorgen. "Het potentieel van
onze interne markt is enorm”, weet Pareek. "Slechts negen op de duizend
Indiërs hebben een auto. Ter vergelijking, in Pakistan zijn dat er twintig
en in Sri Lanka 35.”

Een reeks andere factoren speelt ook een rol in de verwachte toename
van de vraag naar auto's. Pareek: "Onze bevolking is relatief jong. De
economie groeit al twee decennia in snel tempo en er zijn veel nieuwe banen
ontstaan, vooral in de dienstensector. Verder heeft de overheid veel geld
gestoken in wegen op het platteland. Dat is nu veel beter bereikbaar dan
vroeger. Banken hebben zich er gevestigd en de toegang tot financiering is
daardoor enorm toegenomen. Gevolg is dat mensen in de rurale gebieden ook
auto's gaan aanschaffen.''

De wegen in en rond de grote steden staan nu al vol met files. Inwoners uit de
middenklasse kochten de afgelopen jaren op grote schaal auto's. India, tot
enkele jaren geleden een toonbeeld van spaarzaamheid, heeft zich de
afgelopen jaren overgegeven aan lenen. Inmiddels wordt driekwart van de
auto's gekocht op basis van een financieringsregeling.

Pareek verwacht dat de Indiase economie relatief weinig schade zal
ondervinden van de wereldwijde financiële crisis. "Naast de afzet in eigen
land vinden we nieuwe markten in Latijns-Amerika, Afrika en ook in Europa.
Onze nieuwe modellen voldoen aan alle eisen die in Europa gesteld worden.''

De vier fabrieken van Maruti Suzuki produceren in totaal dagelijks 2.200 tot
2.400 auto's. Gemiddeld rolt er om de 19 seconden een wagen van de band.
Circa tienduizend mensen vinden emplooi bij het concern.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl