De autofabrikanten Chrysler en Fiat en de Amerikaanse overheid zijn eruit. De
drie partijen sloten donderdag een overeenkomst waarmee de Amerikaanse
autobouwer van de ondergang gered moet worden.

Chrysler vraagt formeel uitstel van betaling aan. Daarbij krijgt Chrysler
overheidshulp en de tijd om het bedrijf op orde te krijgen. Chrysler werd
tot nu toe al op de been gehouden met overheidsgeld. De Amerikaanse
autobouwer ontving een lening 4 miljard dollar van de overheid.

De surseance heeft volgens Chrysler geen betrekking op de Mexicaanse, Canadese
en andere internationale activiteiten van Chrysler. Vanwege de reorganisatie
legt de Amerikaanse autobouwer de productie per 4 mei stil. Chrysler heeft
naar verwachting één tot twee maanden nodig om te saneren en reorganiseren.

Doorstart met Fiat
Na de reorganisatie maakt Chrysler met hulp van Fiat een doorstart met een
‘nieuw’ Chrysler, dat de bezittingen van het Amerikaanse bedrijf overneemt.
De Italiaanse autofabrikant krijgt vooralsnog 20 procent van Chrysler in
handen. Een meerderheidsbelang krijgt de Italiaanse autofabrikant pas als de
overheidsleningen zijn terugbetaald. Nadat de procedure en de deal met Fiat
is afgerond stapt topman Robert Nardelli op.

De Amerikaanse overheid neemt na de reorganisatie een belang van acht procent
in het ‘nieuwe’ Chrysler, de Canadese een belang van twee procent. De
overige 55 procent van de aandelen komen in handen van een gezondheidsfonds
voor de gepensioneerden van Chrysler.

GM komt ook met plan
Branchegenoot General Motors, dat ook in financiële problemen verkeert, heeft
nog tot 1 juni om met een plan te komen waaruit blijkt dat het bedrijf
zelfstandig kan voortbestaan. General Motors ontving tot nu toe 15 miljard
dollar aan overheidssteun.

Ook Ford heeft het financieel zwaar, maar heeft nog niet bij de overheid
hoeven aankloppen. Volgens onlangs bekendgemaakte cijfers kan Ford het in
ieder geval nog vijf kwartalen uitzingen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl