Alleen in de VS zijn er al 50 miljoen hardlopers. Hardlopen is één van de lucratiefste sporten voor fabrikanten van sportschoenen, maar Adidas kon tot voor kort geen potten breken. Tot 2014.

Afgelopen jaar was geen goed jaar voor Adidas. De koers van het bedrijf kreeg een flinke tik. De omzet steeg in de eerste negen maanden licht met een procent tot 11,1 miljard euro, maar dat viel eigenlijk best tegen in een jaar met een wereldkampioenschap voetbal.

Mede vanwege de hoge marketingkosten rond het WK in Brazilië daalde de winst in de eerste drie kwartalen van 2014 van 1.157 miljoen tot 927 miljoen euro.

Eindelijk een hardloper

Maar er is een ding waar Adidas zich voor komend jaar aan vast kan klampen. Het merk stond bij hardlopers jarenlang in de schaduw van Amerikaanse bedrijven als Nike en Saucony en het Japanse Asics.

Maar met een revolutionaire schoen, de Adidas Boost, gloort er hoop voor de Duitsers. De omzet uit hardloopschoenen nam afgelopen jaar met 14 procent toe, zo schrijft BusinessWeek vrijdag, zonder overigens een concreet bedrag te noemen.

Fabrikanten van sportschoenen zien er geen been in om fors op te scheppen over hun nieuwste creaties. Elke kleine verandering wordt vaak omschreven als een revolutie in het hardlopen. Maar de Boost lijkt ook echt een revolutionaire schoen te zijn.

Wat is er zo anders aan? In plaats van dat de zolen van zogenaamd EVA-schuim zijn gemaakt, bestaat een fors deel van de zool uit duizenden aan elkaar geplakte bolletjes thermoplastisch polyurethaan (TPU). Bolletjes plastic die autofabrikant BMW al een tijdje in zijn dashboards verwerkt.

Die bolletjes zijn niet massief, maar gevuld met gas. Het gevolg is dat bij elke landing, wanneer de bolletjes worden samengedrukt, energie wordt opgeslagen in de zool. Die energie komt vervolgens deels vrij als de schoen weer van de grond komt. Betere demping en extra vering dus.

Het werkt ook echt

Volgens de testers om het laboratorium van het Amerikaanse hardloopblad RunnersWorld is de Boost daadwerkelijk de beste dempende schoen die ze  ooit in handen hebben gehad.

En niet alleen in het laboratorium heeft de schoen van Adidas zich bewezen. De Keniaan Dennis Kimetto liep de Marathon van Berlijn op 28 september 2014 op Adidas Boosts. Hij legde de 42,195 kilometer af in 2 uur, 2 minuten en 57 seconden en haalde daarmee maar liefst 26 seconden van het oude wereldrecord af.

De Boost heeft inmiddels trouwens ook een opvolger gekregen: de Ultra Boost.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl