Kijk op www.werkenbijsuperdeboer.nl staat er op grote stickers die sinds
vorige week de vrachtwagens van Super de Boer sieren. Heeft Super de Boer
nog geen last van een economische neergang?

"Nee", zegt de woordvoerder. Als het consumentenvertrouwen
minder wordt, dan zien wij niet zozeer dat er minder gekocht wordt, maar wel
dat er andere producten gekozen worden: huismerken in plaats van A-merken,
meer aanbiedingen. Ook neemt de verkoop van voordeelverpakkingen dan toe."

Maar deze verschuiving ziet de supermarktketen nog niet. "We zitten in een
opgaande lijn en verwachten dat de komende twee maanden door te zetten.
Kerst komt er nog aan. Als mensen minder te besteden hebben, zullen ze vaker
thuis eten. Dat zou gunstig kunnen zijn”, aldus de woordvoerder.

“Tot de wervingscampagne op de vrachtwagens was al besloten, voordat de
financiële crisis echt losbarstte", geeft de zegsvrouw toe. “Maar hij gaat
gewoon door.” Super de Boer heeft vooral veel winkelmedewerkers nodig, zowel
leidinggevenden als bijvoorbeeld kassamedewerkers.

De campagne loopt volgens haar goed. Super de Boer krijgt gemiddeld tien
reacties per dag voor kaderpersoneel. Dat zijn de chefs van de verschillende
afdelingen. De reacties op functies voor winkelpersoneel komen binnen bij de
winkels zelf, dus daar heeft de woordvoerder op het hoofdkantoor geen zicht
op, zo zegt ze.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat de omzet van
supermarkten in augustus in vergelijking met een jaar eerder 5,5 procent
gestegen is. Deze omzetstijging wordt echter geheel veroorzaakt door
prijsstijgingen. Het aantal producten dat over de toonbank ging, bleef
gelijk. Hoe zit dit?

Super de Boer: "Wij hebben te maken gehad met prijsstijgingen als
gevolg van gestegen grondstofprijzen en de verpakkingsbelasting. Daar
tegenover staat dat we de prijzen van 3.500 producten verlaagd hebben. Het
zou kunnen zijn dat dat tegen elkaar wegvalt."

Albert Heijn wil niet zeggen hoe het gaat met de omzet of de werkgelegenheid
bij het bedrijf. Ahold publiceert op 24 oktober cijfers over het derde
kwartaal. Albert Heijn wil hier niet op vooruitlopen. Al zegt de
woordvoerder wel dat het bedrijf "natuurlijk altijd op zoek is naar goed
gekwalificeerd personeel".

Dat mensen de laatste jaren vaker thuis eten met kerst, is een trend die zich
waarschijnlijk dit jaar wel zal doorzetten zo zegt de woordvoerder van
Albert Heijn: “Hier zal ook dit jaar weer op ingesprongen worden met een
uitgebreide keuze aan premium producten.”

Uit cijfers van marktonderzoeksbureau GFK blijkt duidelijk dat de
omzetgroei van de supermarkten aan het afnemen is. In het eerste kwartaal
van 2008 steeg de omzet met 9,3 procent, in het tweede kwartaal met 6,3
procent en in het derde kwartaal met 5,1 procent. Voor het vierde kwartaal
verwacht GFK een omzetgroei van 4 à 5 procent. Daarmee neemt de groei dus
verder af. Ook al zal de omzet voor het eerst boven de 30 miljard euro
uitkomen.

"De afgelopen week (week 41) was de omzet per kassabon 3 procent hoger
dan dezelfde week van vorig jaar", aldus een woordvoerder van GFK. Houd
je rekening met doorgevoerde prijsstijgingen en de inflatie, dan is dit
volgens GFK "aan de geringe kant".

Volgens de woordvoerder is "al heel voorzichtig te zien dat consumenten
voorzichtiger worden. Het derde kwartaal hebben wij hier nog niet op
bekeken, maar in het tweede kwartaal zien we met name dat mensen uit de
hogere sociale klassen aan het bezuinigen zijn. Zij vervangen hun
biefstukken bij wijze van spreken door hamburgers." Ook is volgens GFK
duidelijk te zien dat het weer beter gaat met de Aldi.

Gunstig voor de supermarkten is dat consumenten de bakker, groenteboer
en slager in toenemende mate verruilen voor de 'super'. GFK onderschrijft de
verwachting van Super de Boer dat de kerst goed zal zijn dit jaar omdat meer
mensen thuis zullen eten. Iets wat niet goed zal zijn voor de groothandels
die aan restaurants leveren.

Groothandel Sligro komt donderdag met cijfers.

Wat de werkgelegenheid bij supermarkten betreft, zal het volgens GFK nog wel
even goed zitten. Aan de ene kant hebben supermarkten nog altijd last van
het feit dat personeel lastig te vinden is. Aan de andere kant zie je dat de
openingstijden nog flexibeler worden en er dus meer personeel nodig is. Ook
is er volgens GFK een trend zichtbaar om weer meer servicepersoneel op
afdelingen neer te zetten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl